Africando All Stars
Betece

Africando All Stars: Betece

Album / Next Music
Udgivelse D. 28.02.2001
Torben Holleufer

Vestafrika er blandt de steder på kloden, hvor cubansk son, rhumba og salsa har været en fast integreret del af musikscenen i de sidste mange år. Ikke mindst i Dakar, hvor produceren og pioneren Ibrahima Sylla var med til at skabe mballax-stilen ud fra netop de cubanske inspirationer. Det var nogle af de rødder, som hans store stjerner, såsom Youssou N’Dour og Salif Keita, havde med i bagagen og fra tid til anden er vendt tilbage til. Sådan var det også, da Sylla for en del år siden lancerede fænomenet Africando, hvor afrikanske sangere og musikere blev sat sammen med nogle af New York-salsaens skrappe drenge. Og sådan er det i dag, hvor de på den femte udgivelse med tilføjelsen "All Stars" har skabt en plade, der ikke går i glemmebogen lige med det første. En skive med et vidunderligt luftigt feel, der sine steder har samme vibration, man finder i brasiliansk samba, uden at man dog skal tage fejl af, at det her er afro og salsa i nært samarbejde..Pladen har mange højdepunkter, og ud af den afrikanske tradition er der en stribe deciderede ørehængere. Specielt begejstrer Ntoman, hvor Salif Keita folder sin store stemme helt ud i en vidunderlig sang, som fint illustrerer, hvordan vestafrikanske sprog som wolof og bambara fint passer ind i en salsa-sammenhæng. Andre gode sange er den mundrette Miye Na We sunget af Lokua Kanza, Scandalo med Eugène Shoubou, Sey sunget af veteranen Thione Seck og den flyvende Sonfo med Sekoura Bambino i forgrunden. De mange stjerner til trods er det dog albummet som helhed, der imponerer. En af de bedste udgivelser på verdensscenen i år 2000..