Luciano
Luciano Live

Luciano: Luciano Live

Album / VP Records / MNW
Udgivelse D. 28.02.2001
Henrik Bæk

I 1995 blev den jamaicanske sanger Luciano verdenskendt med albummet Where There Is Life udgivet på Bob Marleys gamle pladeselskab Island Records. Albummet fik flere hædersbevisninger og blev blandt andet kåret til årets reggae-udgivelse, ligesom singlen It’s Me Again Jah blev kåret til årets bedste reggaesingle. Lucianos varme stemme og moderne roots-reggae gik rent ind hos reggaepulikummet, ligesom han i duetten med Jungle Brothers i Who Could It Be? fik masser af fans i hip hop-lejren. To år senere udsendte Luciano albummet Messenger ligeledes på Island Records, og selv om albummet indeholder flere gode numre, heriblandt titelnummeret, så nåede Messenger aldrig de samme højder som forgængeren..Efter Messenger afbrød Luciano af flere årsager samarbejdet med Island Records, og det er her - historisk set - at Luciano Live kommer ind i billedet, idet liveoptagelsen stammer fra Brixton Academy i 1998. Året forinden havde Luciano gæstet København og gav ved den lejlighed en kanon koncert, der af flere kendere er blevet opfattet som bedre end afdøde Bob Marleys koncerter på dansk jord..De i alt 17 numre på ‘Luciano Live’ er stort set de samme, som Luciano optrådte med i København, så for de mange mennesker, der oplevede den koncert, vil der være et ekstra incitament til at skaffe sig et eksemplar af denne glimrende cd med knap 74 minutters sublim dancehall-reggae plantet ned i rillerne. Lyden er suveræn, og backingbandet Fire House Crew er helt på toppen med Luciano og saxofonisten Dean Fraser i en klasse for sig selv..Luciano Live er en gennemsolid cd med masser af fede numre fra Lucianos bagkatalog hos Island Records, hvor den eneste "negative" udmelding må være, at den ikke synes up-to-date med "The Messengers" seneste udgivelser hos amerikanske VP Records. Anyway, cd'en må på det kraftigste anbefales til både old & new school reggae-fans som et skoleeksempel på, hvordan en rigtig reggaekoncert skal skrues sammen..