Rhonda Harris
The Trouble With Rhonda Harris

Rhonda Harris: The Trouble With Rhonda Harris

CD / Auditorium / Playground
Udgivelse D. 28.02.2001
Jan Opstrup Poulsen

Med The Trouble With Rhonda Harris vender Nikolaj Nørlund for alvor tilbage til sit bandprojekt Rhonda Harris og den engelsksprogede musik. Siden udgivelsen Rhonda Harris fra 1995 er det ellers gået rigtigt stærkt for Nikolaj Nørlund som dansk sangskriver. Paradoksalt nok var det den meget udanske udgivelse, der blev hans naturlige rampe for at begynde eksperimenterne med de danske gloser, der på rekordtid har sparket ham op i eliten af danske sangskrivere..Men nu finder Nikolaj Nørlund altså tiden moden til atter at vende sig mod sine egentlige musikalske præferencer, der ikke har holdt flyttedag og derfor stadig befinder sig i England og USA. Til gengæld har den oprindelige lo-fi-trio undergået en del forandringer, som helt er i orkestrets ånd. Rhonda Harris har stadig en snigende intimitet over sig, men har bevæget sig længere ud i krogene, hvor de gerne sætter en luftig og ambitiøs pop til skue. På The Trouble With Rhonda Harris er eksperimentet drivkraften og følger på den front op på Nikolaj Nørlunds seneste soloalbum Hvad Er Det Der Sker?.Væsentlig for udtrykket er også tilkomsten af sangerinden Lise Westzynthius fra københavnske Luksus, og med sin drømmende stemmeføring giver hun sangene et ekstra drys af stjernestøv. Ellers medvirker Adrian Skovgaard Nielsen og de - i denne sammenhæng - gamle kendinge Hans Holten Hansen og Piet Breinholm Bendtsen på albummet..Som en lille kuriositet leger Rhonda Harris behændigt med de sproglige formler, og lidt af det danske sprog har sneget sig med på albummet både i form af en enkelt rent dansk tekst, men også i albummets lille popperle Kæmpechok, der bærer et engelsk omkvæd..Rhonda Harris er på ingen måde bange for at udfordre de gængse musikalske normer, og med The Trouble With Rhonda Harris har de begået et flot album, der blot har lidt svært ved at finde vej ned fra det skrøbelige elfenbenstårn..