Daft Punk
Discovery

Daft Punk: Discovery

Album / Virgin
Udgivelse D. 03.04.2001
Mark W. Lewis

Hvis man overhovedet kan tale om, at housemusikken er blevet hvermands eje, så er det ikke mindst på grund af de to franskmænd Thomas Bangalter og Guy-Manuel De Homem Christo. Det var den dynamiske houseduo fra Paris, der om ikke startede, så i hvert fald stod i spidsen for den franske house-revolution, der stadig influerer hitlister over hele verden. Fra cool pop og bandet Darlin’, der af Melody Maker blev tværet ud med en nedladende beskrivelse af musikken som "daft punk", opstod Daft Punk som en Fugl Fønix på Glasgow-selskabet Soma og en stribe hypede singler fulgte. Herefter tog Virgin over, genudsendte 12"eren Da Funk, som blev solgt 70.000 gange, allerede før den var udkommet, og banede vejen for et debut-album, der alene i England har solgt flere hundrede tusinde kopier. Det er fem år siden, at Homework bragte den club-tunge og funky disco tilbage på banen med sviende elektrobeats og klassiske hits som Da Funk og Around The World, og selvom Bangalter to år senere var lige ved at overgå Daft Punk-produktionerne sammen med Alan Braxe og det Chaka Khan-samplende Stardust-hit Music Sounds Better With You, er det svært at pege på et mere frugtbart og visionært samarbejde på dance-scenen i dag..House er nærmest pr. definition en samplermusik og stjæler skamløst fra enhver, der kan tilføje et skud organisk funk til musikken. Og Discovery er ingen undtagelse: Funk, soul, disco og elektro dukker op som erindringsglimt fra ung- og barndom og samler sig om figurer som Donna Summer, Herbie Hancock, Buggles, og ... øhh ... Van Halen. Alt sammen elegant og hårdtpumpet ført up-to-date, til det 3. årtusindes electronica og housemusik med skarpe edits og duoens overnaturlige sans for produktion og rytme..