Stevie Ray Vaughan and Double Trouble
Stevie Ray Vaughan and Double Trouble - The Boxed Set!

Stevie Ray Vaughan and Double Trouble: Stevie Ray Vaughan and Double Trouble - The Boxed Set!

Album / Epic / Sony Music
Udgivelse D. 03.04.2001
Peter Widmer

Da den hvide amerikanske blues- og blues-rock-musiker, guitaristen, sangeren og komponisten Stevie Ray Vaughan døde i 1990, blev verden en meget stor musiker fattigere. Vaughans betydning for udbredelsen af bluesmusikken er enorm. Vaughan mestrede bluesgenren i alle dens mange afskygninger og var især inspireret af Albert King. Men også f.eks. Albert Collins og Jimi Hendrix påvirkede Vaughan, hvis originale lyd og tone er legendarisk..Denne overdådige, over fire timer lange udgivelse er meget velsammensat og giver et fremragende overblik over Stevie Ray Vaughans indspilningskarriere fra 1977 til 1990. Der er 55 numre i alt. Af dem har 36 skæringer, der overvejende er live-optagelser, aldrig været ude før. Hertil kommer den fine shuffle Hug You, Squeeze You, der hidtil ikke har kunnet fås på cd. De indspilninger, der har kunnet fås, er alle velvalgte, og lyden er i top hele vejen igennem, også på den fine dvd’s seks numre. I tilgift får man et overflødighedshorn af ord og billeder af og om Vaughan og Double Trouble samt detaljer om de enkelte musikere og numre m.m. Eneste minus: Irriterende nok mangler samtlige skæringer tidsangivelser..Musikalsk set er kvalitetsniveauet tårnhøjt, og kun den bastant monotone Going Down kunne undværes. Ellers er der f.eks. en forrygende live-udgave af Hendrix-klassikeren Voodoo Chile (Slight Return) fra Carnegie Hall, New York, 1983. Collins’ Shuffle er rent festfyrværkeri, mens Vaughans solo-præstation Dirty Pool er hjerteskærende. Skal høres..