Anne Sofie Von Otter Meets Elvis Costello
For The Stars

Anne Sofie Von Otter Meets Elvis Costello: For The Stars

Album / Universal
Udgivelse D. 26.04.2001
Jan Opstrup Poulsen

Det er i høj grad sangskriveren og arrangøren Elvis Costello, der tager endnu et par dybe spadestik i den moderne populærmusik på For The Stars. Han forfinede den populære tone på sit forrige album med Burt Bacharach og bringer nu en anerkendt klassisk mezzo-sopran på banen..Hans samarbejde med svenske Anne Sofie Von Otter er dog ikke en videreførelse af Elvis Costellos tidligere arbejde med The Brodsky Quartet. På For The Stars holder han sig nemlig i baggrunden som arrangør og musiker. Kun på et par enkelte sange lader Elvis Costello sin karakteristiske røst læne sig op ad den fint skolede og beundringsværdigt økonomiserende vokal fra Anne Sofie Von Otter..Det er derfor Anne Sofie Von Otter, der synger sig igennem en perlerække af sange fra nogle af tidernes største sangskrivere. Makkerparret har bevidst gået efter mindre kendte kompositioner fra navne som Brian Wilson, Tom Waits, Lennon/McCartney, og så har Elvis Costello selv komponeret en række nye sange til albummet..For The Stars er på alle måder et ekstraordinært album, der for alvor viser Elvis Costellos dybde og blidhed i hans nuancerede tilgang til disse kompositioner. Sangene holder en aura af uudtalt skønhed, men ender aldrig i følt sentimentalitet takket være Anne Sofie Von Otters trænede vokal, hvor ikke én overflødig tone høres..Den musikalske opbakning på For The Stars er også helt unik. Ensemblet består af svenske musikere parret med Elvis Costellos foretrukne pianist Steve Nieve. Svenske Fleshquartet har også været inde over, og en ikke ukendt herre ved navn Benny Andersson sørger for lidt blide toner fra harmonikaen. Det hele er indspillet i Stockholm, og man må sige, at den svenske tone og sans for musikalsk perfektionisme er en indlysende følgesvend for Elvis Costello, der fortsat overrumpler med sine idéer..