Stereo MC's
Deep Down And Dirty

Stereo MC's: Deep Down And Dirty

Album / Universal
Udgivelse D. 28.05.2001
Morten Schwarz Lausten

Der skulle gå ni år, før duoen (med diverse gæster) Stereo MC’s, der var med til at starte det hele, lod høre fra sig igen. Men hvilket comeback! Vi er klart connected igen! Velkommen tilbage på scenen! Start festen! To the left, to the right! Scratchende beskidte beats, blæsere, et kor af juhu-piger og ikke mindst Rob Birchs karakteristiske, drævende, vrissende, vrængende ærke-engelske storby-rap er tilbage. Ifølge bandet selv - der solgte 1,5 mill. eksemplarer af deres sidste, Brit Award-belønnede album Connected fra 1992, som ud over at smadre dansegulve på klubber over hele verden, sendte dem på stadion-turné med U2 i 1993 - har de sådan været der hele tiden. Men hårdtarbejdende i et studio, og har efter sigende 30 album liggende, som de bare ikke var tilfredse med. Da der ikke skete en skid op gennem 1990’erne — domineret af en lyd, som Stereo MC’s selv havde været med til at definere — opstod der rygter om, at den tynde, altid sygt udseende forsanger Rob Birchs skulle være narkoman, og da bandet tilmed var involveret i nogle kuldsejlede pladeselskabsdrømme, var der ikke mange, der troede, det skulle lykkes for de snart 40-årige engelske hip hop-pionerer at få nogle op af stolene. (Selvom der for et par år siden kom et glimrende Stereo MC’s-DJ-mix i K7!’s DJ Kicks-serie og et remix i ny og næ, bl.a. Madonnas Frozen). Men alle de kedelige historier bliver gjort til skamme, og det virker som om, tiden virkelig har været brugt konstruktivt. Stereo MC’s har smidigt fået opdateret deres helt unikke freestyling, hvor mørk soul, tung funk og beskidt hip hop rykker og går op i en højere enhed..