Tool
Lateralus

Tool: Lateralus

Album / Zomba
Udgivelse D. 28.05.2001
Keld Rud

Det længe ventede album fra amerikanske Tool er en stor mundfuld at sluge. Tool har aldrig været bange for at udfordre deres publikum. Allerede artworket signalerer, at Lateralus er noget ganske specielt. Coveret er meget sparsomt forsynet med information. Bookletten består i stedet af forskellige illustrationer trykt på gennemsigtigt plastic, så der opstår en tredimensionel effekt. I forhold til forgængeren Ænima, der udkom i 1996, er Lateralus sværere tilgængelig. Det er påfaldende, da Ænima sine steder var meget krævende i forhold til Tools debut Undertow. Lateralus er et mere indadvendt album, hvor meget lange numre sætter dagsordenen. Første singleudspil Schism er alt andet end oplagt singlemateriale. Et bassriff indleder nummeret, der de første mange minutter bevæger sig i et meget atmosfærisk luftlag, før der langsomt bygges op til et tordnende klimaks. Tool har faktisk kastet den traditionelle sangskrivning over bord. Der er ingen numre, der er bygget op over vers/omkvæd/vers/omkvæd-skabelonen. Men det lider albummet bestemt ikke under. Det er fascinerende at rejse ind i Tools numre, der ofte væver sig rundt i mærkværdige, indre universer. Maynard James Keenans stemme bruges som et ekspressivt instrument, der smyger sig om Adam Jones’ geniale guitarlinjer. Der er sikkert nogle, der vil stå af her. Og de vil samtidig gå glip af en unik musikalsk oplevelse. Det tager sin tid at trænge ind i Lateralus. Men det er det værd, for Tool har med dette album lavet deres hidtil bedste..