Tricky
Blowback

Tricky: Blowback

Album / Anti
Udgivelse D. 23.07.2001
Morten Schwarz Lausten

Med sit lettere tilgængelige sjette album virker det, som om en af de sidste 10 års mest spændende, knudrede kunstnere på den internationale musikscene nu puster ud efter ligesom at have holdt vejret klaustrofobisk på sine sidste tre album, de banebrydende Pre-Millennium Tension (1996), Angels With Dirty Faces (1998) og Juxtapose (1999). Tre plader, der tilsammen virkede som et ustoppeligt fald indad i et formørket og bittert sind, der ikke gjorde meget for at lokke lytteren indenfor i kulden. Det var ellers begyndt så varmt og så soulet nogle år tidligere (1990-1994), hvor Tricky Kid, som den i dag 37-årige kaldte sig, da han var en del af Bristol-kollektivet Massive Attack, dér satte nye standarden for, hvilke stilarter, man kunne blande — rock, R&B, soul og reggae gik op i højere enhed og blev til trip hop. Tricky gik solo, og med den skurrende, faretruende Maxinquaye (1995) omdefinerede han britisk popmusik. Og med myteskabende spil med pressen blev Tricky en af 1990’ernes mest betydningsfulde musikere med stjerner som Björk, Neneh Cherry, Mad Dog og DJ Muggs i kø foran studiet for at samarbejde med det skæve geni med forkærlighed for tunge metalguitarer, rap og R&B. På Blowback har Tricky igen samlet et slæng af bad boys omkring sig — denne gang forskellige typer som Red Hot Chili Peppers, Ed Kowalczyk fra Live, Alanis Morissette, Cyndi Lauper(!) og ikke mindst den jamaicanske raggamuffin-rapper Hawkman. Alle bakker de Trickys genkendelige hvæsende udfald mod etablissementer af enhver slags op i en skøn rodebutik af underlige slæbende zombiepopsange. Tricky er tilbage! .