A Camp
A Camp

A Camp: A Camp

Album / Universal
Udgivelse D. 06.08.2001
Jan Opstrup Poulsen

Bag det noget kryptiske navn A Camp finder man den svenske sangerinde Nina Persson fra The Cardigans. A Camp er dæknavnet på hendes solodebut, selvom man på intet øjeblik er tvivl om, at vi her har med The Cardigans’ sangerinde at gøre. Den bittersøde stemme fornægter sig nemlig ikke og afslører øjeblikkeligt Nina Persson, der dog ikke forsøger at skjule sin egentlige identitet. Samtidig lægger albummets melodiske tempo også iørefaldende tæt op ad The Cardigans og deres seneste nypudsede lyd..A Camp er ellers produceret af Mark Linkous fra Sparklehorse, og sammen har de forsøgt at tilføre Nina Perssons personlige sange et underliggende drama, der gerne skulle iscenesætte hende som den klassiske popdiva. Men albummet er blottet for den magi, som præger The Cardigans’ luftige sange, og melodierne er generelt meget åndsfraværende på A Camp. Netop i mangel af sejrssikre melodier bliver det til en del slag i luften, fordi de enkelte sange aldrig rigtig får det bid, som ellers var dem tiltænkt..Det høres tydeligt på A Camp, at ambitionerne har været nærværende, fordi der er kælet for de små detaljer, og man bevidst har forsøgt at føre melodierne ud af nogle små stenede stier med et fintfølende musikalsk anslag. Men sangene når aldrig rigtig at følge disse lidt undselige vejvisere, og Nina Persson har tydeligvis ikke haft modet til at slippe sangene ud af guldburet. Derfor forstener A Camp i sit forudsigelige forsøg på at lyde lidt som The Cardigans og så alligevel af noget andet..Mest af alt bevidner A Camp, at Nina Persson er en fremragende sangerinde med en delikat stemme; en sangerinde, der har fingeren på tidens musikalske strømninger, som hun så gerne vil omsætte i eget navn. Men A Camp udstiller også Nina Perssons hørbare begrænsninger som sangskriver på egen hånd..