Björk
Vespertine

Björk: Vespertine

Album /
Udgivelse D. 06.08.2001
Peter Studstrup

Efter Björks så traumatiske møde med filmkunsten og København har hun udtalt, at hun betragtede arbejdet med sit nye album Vespertine som en psykisk renselsesproces. Et album, hvis grundtone er noget mere mørk og indadvendt, end hvad vi hidtil har oplevet fra den lille islandske sangerinde med den fantastiske stemme og udstråling. For Björk handler albummet meget om at være alene i sit hjem, og om at skabe sig sit eget helt private paradis at søge tilflugt i. Et udtryk, hvor Björks stemme er ballerinaen i en drømmelydpuppe af mekanisk spilledåsemusik, celeste, harpespil og skævt hoppende beats, der pludselig vokser og undergår metamorfoser ved hjælp af for eksempel et stort kor og strygerarrangement. Björk har selv stået for produktionen på Vespertine, kun assisteret af Thomas Knak og Thomas Console, som hver især er krediteret på et enkelt nummer, og det har helt sikkert medvirket til Vespertine’s private introverte karakter. Björks ophold i København førte blandt andet til, at hun mødte Thomas Knak (Future 3 og Opiate), og resultatet af deres samarbejde kan høres på sangene Cocoon og Undo. Det lavmælte Cocoon har de skrevet, programmeret og produceret i fællesskab; et minimalistisk nummer, hvis bund er klikkende beats af mikrofonstøj. Andre samarbejdspartnere er electronicaduoen Matmos, strygerarrangøren Vince Mendoza og filminstruktøren Harmony Korine, der er medforfatter til sangen Will Of Harm. Outroen Unison er albummets smukkeste sang, og sjovt nok et nummer, der rækker ud over den selvvalgte ensomhed og priser samarbejdet, samhørigheden og kærligheden.