Love Shop
Anti

Love Shop: Anti

Album / MNW
Udgivelse D. 29.08.2001
Jan Opstrup Poulsen

Drømmen er intakt på Love Shops 6. udspil Anti. Love Shop fornemste kvalitet er, at de altid har lydt som en svunden drøm. Det gør de også på Anti, der bare har store problemer med at leve denne drøm ud..Love Shop har alle dage været præget af en vis musikalsk skizofreni, hvor de tunge guitarer trækker i den ene retning, mens den klassiske popsang trækker i den anden retning. Denne modsætning har Love Shop overlevet ved forholdsvis konsekvent at leve to liv, der flot illustreres af det kantede rockalbum Go og det fuldkomne knæfald for poppens ypperste stunder på Det Løse Liv..På Anti tenderer Love Shop det guitartunge samtidig med, at de forsøger at fastholde den let klingende popsang, der ligger så smukt i Jens Unmacks mund. Dette tilsat en stadig stigende interesse for de mere elektroniske muligheder i den moderne musikudøvelse giver et album, der må siges at være Love Shop på slingrekurs. Det gør Anti til et besværligt album, som er umuligt at komme tæt ind på livet af, hvilket ellers er Love Shops normale styrke..Der er en vis sfærisk tone svævende omkring Anti, hvor Hilmer Hassigs guitarer rumsterer på må og få. Hvorfor denne uforlignelige guitarist har valgt at lade de flossede guitarakkorder køre over, under og forbi de underliggende melodier er svært at gennemskue. Det er nemlig kun få steder, at melodi og guitar finder den musikalske samhørighed, som har gjort Love Shop til et klasseband. Man oplever det på albummets mest markante sang Yugo Star, der har et for Love Shop klassisk underliggende popdrive, som giver en sang luft under vingerne..Det er beundringsværdigt, at Love Shop har formået at være i evig forandring med fast forankring i den spilbare sang. Men på Anti virker det som om, at orkestret har mistet orienteringen i deres indædte søgen efter ny inspiration. Til trøst kan så gentages, at drømmen synes intakt.