Ryan Adams
Gold

Ryan Adams: Gold

Album / Lost Highway / Universal
Udgivelse D. 08.10.2001
Finn P. Madsen

Med sidste års meget fine Heartbreaker slog den 27-årige Ryan Adams fast, at vi her havde med et sangskrivertalent ud over det sædvanlige at gøre. Sine kvaliteter viste han allerede som 23-årig, da han som frontfigur i det nu opløste Whiskeytown udgav den mesterlige Strangers Almanac. Hvor Heartbreaker var dæmpet, melankolsk og kredsede om opbrud og afskeden med Adams' daværende kæreste, er Gold afvekslende, frembrusende og indspillet under sangerens ophold i Hollywood. Ryan Adams' voksende ry som kompetent sangskriver bliver yderligere cementeret på Gold. Som en anden Neil Young eller Bob Dylan træder han i fuld karakter med en personlig form for sangskrivning, som består af en brændende kærlighed til at dykke ned i den amerikanske musikhistories rødder. Den pulserende rhythm'n'blues-påvirkede New York New York traver derudad, mens den orgelbrusende Answering Bells' hang til roots fastklæber sig med sit iørefaldende omkvæd. Albummets første store højdepunkt er den blændende semiakustiske I A Cinega Just Smiled med smertelige flotte underspillede stygere. Herfra falder numrene nærmest over hinanden for at overgå hinanden - både hvad holdbarhed og personligt islæt angår: Den vrængede blues-pastiche Rescure Blues, den rent perlende pop på Somehow Someday, den langsomt opbyggende tour de force på den ni minutter lange Nobody Girl, som til sidst bryder med et lynnedslag af en guitarsolo, og ikke mindst den selvudslettende og klaver-ledsagede Sylvia Plath, hvor Adams forestiller sig, hvordan et liv med den afdøde poet kunne have været. Gold er begået af en musikalsk guldmager og et sangskrivertalent af rang. Adams er absolut en af det nye årtusindes vigtigste sangskrivere.