Lamb
What Sound

Lamb: What Sound

Album / Universal
Udgivelse D. 25.10.2001
Morten Schwarz Lausten

Lamb, der lavede deres to foregående album under mottoet ”kan selv, vil selv”, er blevet voksne og har inviteret spændende musikere som Michael Franti og Scratch Perverts + en co-producer (Guy Sigsworth) med i studiet under arbejdet med deres brillante, tredje album What Sound. Og det var en god idé: Duoen - sangerinden Louise Rhodes og produceren Andy Barlow - har aldrig lagt skjul på, at deres samarbejde kunne slå voldsomme gnister. Faktisk gik de hver til sit kort efter udgivelsen af Fear Of Fours i 1999. Men indså heldigvis umiddelbart efter, at det netop var sammenstødene og deres forskellige personligheder, der gav deres musik energi. Dén dag gik de i gang med den aktuelle What Sound, hvor begge de to stærke personligheder får mere plads, efter at de nu har droppet den helt rigide drum’n’bass, der dominerede - og nogle gange godt kunne kvæle de syrede, personlige sange på Fear Of Fours (Jf. titlen: ”Frygt For Firefjerdedele”). Til fordel for perlende, poppede melodier, der holder, fulde af kontrast og kant, men som vendes og drejes i skummel elektronik og vildtvoksende beatstrukturer. Som den desperate I Cry, hvor Rhodes’ hviskende sorg får det til at isne ned ad ryggen, mens Barlows samplere akkompagnerer perfekt med en dubtung, rungende, ambient dødningesymfoni. Det er storladen lyttemusik og driver af blå melankoli. Og Lamb leger med både filmisk kitsch og kvalitet i form af original elektronisk musik, der får ekstra power fra gæstemusikerne, som det tydeligst høres på det voldsomme, stortrommende Scratch Bass. Titlen siger det hele. Hvilken lyd!