Ministry of Harmony
Thru The Crashed Drive

Ministry of Harmony: Thru The Crashed Drive

Album /
Udgivelse D. 30.09.2001
Henrik Bæk

Thru The Crashed Drive er titlen på det førende danske rootsreggae- og dancehallband Ministry Of Harmonys tredje album - et album, der ligger højt hævet over de forrige i såvel produktion som musikalitet, og et album, der er 100% finansieret af gruppen selv. En af årsagerne til gruppens tydelige fremgang er uden tvivl, at den erfarne jamaicanske musiker Ricky ”Swann” Richardson har medvirket som musiker og producer på albummet. Mr. ”Swann” har nemlig beskæftiget sig professionelt med reggae i snart 20 år, som blandt andet musiker i det kendte Sagitarious-band, der i midten af 1980’erne var det mest efterspurgte liveband på Jamaica og var bandet bag Yellowmans store succes. Men selvom det har været et ”scoop” at få den kendte jamaicaner med på gruppens cd, så skyldes den egentlige årsag til fremgangen gruppen selv: tromme og bas er mere ”tight” end tidligere, keyboard og guitar fylder klart mere i lydbilledet, og endelig skal fremhæves den brusende og veloplagte blæsersektion, der løfter cd’en op til et niveau, der aldrig før er hørt på en hjemlig reggaeskive. Tjek i den forbindelse de nærmest svævende blæsere, de stærke kor og de gennemsolide musikalske arrangementer på Wrong Prediction og Visions Of Freedom ... pure niceness! Der er på Thru The Crashed Drive tale om en god omgang gedigen reggae med afsæt i den mere traditionelle rootsreggae, således som den kendes fra blandt andet Burning Spear og Alpha Blondy, men alligevel har gruppen så absolut sin egen sound. På Robodub og Magic Wand blander gruppen nemlig med stor originalitet dancehall og ragga sammen, ligesom der er dømt vaskeægte dub på Unification (Dub).
Ministry Of Harmony betyder godt nyt til alle danske reggaefans og vidner om et musikalsk talent og et gåpåmod, der på et eller andet tidspunkt snart må give gruppen muligheden for at få deres album ud på et større selskab. Det fortjener de så absolut!
Indtil videre kan cd’en købes i danske specialforretninger og via [email protected]