Tobias Trier: Sandheden Om Britina Castello

Tobias Trier
Sandheden Om Britina Castello

Album / PladeSelskabet Have A Cigar
Udgivelse D. 05.11.2001
Jan Opstrup Poulsen

Galskaben er forholdsvis intakt på Tobias Triers nye album Sandheden Om Britina Castello, der er en yderst dansabel sag med masser af sus i melodiskørterne. Tobias Triers debutalbum Bag De Blå Persienner fra sidste år udmærkede sig ved en bevidst stilforvirring, hvor Tobias Triers skæve sangvinkel formåede at samle de forfløjne melodistumper. På Sandheden Om Britina Castello havner vi midt i et musikalsk festfyrværkeri, der synger langt mere direkte til fødderne og den roterende discokugle. Lyden er pludselig moderne og formfyldt produceret, hvilket ikke falder helt ud til Tobias Triers fordel. Ellers er der også lidt udsøgt svensk soulstemning over nogle af de fodrappe melodier, som ubekymret danser ud i mørket.
Men nu er Tobias Trier ikke en helt almindelig popsnedker, og derfor forfalder Sandheden Om Britina Castello aldrig til det ordinære, selvom der er lagt lige lovligt meget låg på hans ubestridte naturtalent for de uortodokse sange.
Albummets sangcirkel er en yderst banal historie om Britina Castello, der igennem en form for moderne forviklingskomedie optræder i realityprogrammer og kommer i dårligt selskab med onde kapitalistiske udbyttere. Historien når rundt om verdens uretfærdigheder, og det ender med, at hun tager sit eget liv, da hendes falskhed ser dagens lys. Disse konspirationsagtige teorier kan man med et vist held slippe uden om ved at lytte til sangene enkeltvis, hvor de momentvis byder på en dejlig spydig humør.
De impulsive blæserarrangementer sætter fuldt blus på dansegulvet, men alligevel virker det, som om Tobias Trier er for hurtigt ude efter den flotte debut, fordi han taber pusten på et album, der så gerne vil, men tydeligvis mangler nogle flere gennemskrivninger.
Sandheden Om Britina Castello er dog kærkommen med sine varme toner og en stadig uforfærdet Tobias Trier, der folder sig flot ud som skrålende troubadour.