Lenny Kravitz
Lenny

Lenny Kravitz: Lenny

Album / Virgin
Udgivelse D. 29.10.2001
Jan Opstrup Poulsen

Retromusikkens ubestridte mester viser strålende form på sit sjette album, der ikke byder på nogle musikalske overraskelser, men derimod en koncentreret og sammenbidt Lenny Kravitz. Siden debuten Let Love Rule fra 1989 har Lenny Kravitz materialiseret sig som en John Lennon, Jimi Hendrix, Prince og David Bowie og ganske sjældent som Lenny Kravitz selv. På Lenny er vi dog tættere på Kravitz end længe hørt. Lenny er stadig en ejendommelig blanding af tung glamrock og mere futuristiske rockballader, men Lenny Kravitz formår at holde trådene nogenlunde samlet albummet igennem.
Den musikalsk flagrende multimusiker har lagt en del arbejde i den hårdt rockende del af albummet, hvor han fremstår med en voldsomhed og tyngde, der virkelig giver ren valuta for alle pengene. Det er den grundlæggende garagerock og den tungt slæbende glamrock, der trækker læsset på Lenny. Men albummet når alligevel længere end til at være endnu et retroalbum fra Mister Bagkatalog, fordi mandens høje selvværd sparker de uventede idéer ind over fra sidelinjen.
Lenny Kravitz leverer dog noget forudsigeligt varen med den sikre ballade A Million Miles Away og har et par hitsikre fuldtræffere i den melodisk fuldfede If I Could Fall In Love og vidunderlig guitarfræs i Dig In. Mere udfordrende bliver han i den ellers ret primitive God Save Us All, der har skåret glamrockens sande væsen ind til benet, og samtidig leverer en tekst, der er blevet overhalet af virkeligheden. En sang om verdens mangel på social retfærdighed, der nok skal havne på en del radiostationers forfejlede sorte lister. Den helt specielle supersoniske Lenny Kravitz viser også sit sære ansigt på den gennemførte You Were In My Heart, og på den måde kommer han hele vejen rundt på et album, der for alvor tegner et billede af sangeren, arrangøren, produceren og multimusikeren Lenny Kravitz.