UB40
Cover Up

UB40: Cover Up

Album / Virgin
Udgivelse D. 22.10.2001
Henrik Bæk

Det otte mand store reggaeband UB40 fra Birmingham, England vender med albummet Cover Up tilbage til pladebranchen i topform. Det lader til at bandet har taget kritikken mod de forrige album seriøst, hvor gruppen blandt andet blev beskyldt for at være blevet for poppet og et kopiband. På mange måder er det nye album, som er det 21. i rækken, en tilbagevenden til det musikalske udgangspunkt hos gruppen, der i 1981 debuterede med det stærkt politiske album Signing Off. På Cover Up er der nemlig på ny givet plads til de smukke harmonier mellem Astro og brødrene Ali & Robin Campbell. Et karakteristikon, der kendetegnede gruppens første plader. Musikalsk er der også tale om flere ændringer, idet albummet er klart mere dubbet end gruppens seneste mange albums, hvilket især kan høres på de sublime Rudie, Walk On Me Land, Walked In The Rain og det politiske manifest Write Off The Debt, som er en opfordring til de rige vestlige lande om at afskrive ulandsgælden. De engang så typiske blæsere har fået en kærkommen revival og supplerer på bedste vis de musikalske arrangementer, bedst på nummeret I’m On The Up. Men selvom musikken klædeligt er blevet mere reggae, så formår UB40 alligevel at bevare deres umiskendelige bløde sound, hvilket kun kan være til stor glæde for gruppens mange fans. I den forbindelse skal navnlig fremhæves kærlighedserklæringen Sparkle Of My Eye, Look At Me og titelnummeret Cover Up, men at gruppen heldigvis også tør eksperimentere kan opleves på nummeret Something More Than This, der indeholder elementer af techno, drum’n’bass og ambient. Endelig skal nævnes Since I Met You Lady, hvor UB40 i vaskeægte dancehall stil teamer op med ”the Dancehall Queen” og femme fatale, jamaicanske Lady Saw. Sidstnævnte er også udsendt som single og er måske det bedste nummer på en alt i alt glimrende cd, der lover godt for gruppens kommende koncerter i Århus og København henholdsvis d. 9. og 10. december.