Udgivelse D. 12.08.2003
Henrik Bæk

RITA MARLEY:
'Sings Bob Marley & Friends'
Shanachie/Worldbeat
G G G G

Selvom Rita Marley allerede debuterede på vinyl i 1981 med det glimrende album 'Who Feels It, Knows It', så er det faktisk kun blevet til fire regulære album for reggae dronningen igennem 22 år. Det endda til trods for at hun på Jamaica har udsendt flere gode singler de sidste fem år. Det fjerde og nyeste album hedder 'Sings Bob Marley & Friends' og er udsendt af amerikanske Shanachie Records, der ligeledes stod bag albummene 'Harambe' (1988) og 'We Must Carry On (1991). Desværre må 'Sings Bob Marley & Friends' siges at være et 'nyt' album med modifikationer, idet der for samtlige sanges vedkommende alene er tale om håndplukkede genudgivelser fra de tre tidligere album. Årsagen til genudgivelsen skal måske ses i lyset af, at de tidligere udsendte vinylplader ikke har været tilgængelige på CD før nu, ligesom de oprindelige vinylplader generelt kan være svære at få fat på, da de ikke længere genoptrykkes. Musikalsk er albummet dog helt i topklasse, idet medlemmer af selveste The Wailers yder Rita Marley værdigt medspil, og hvis man spidser ører vil man blandt andet kunne høre Janet Jackson synge kor. På albummet er der genhør med en række af Bobs knap så kendte sange heriblandt det kontroversielle 'Guava Jelly' samt det dancehall inspirerede 'Who Colt The Game' med DJ af sønnen Damion Marley. På samtlige 12 skæringer synger Rita med en varme og intensitet der er sjælden for kvinder i reggaebrancen og blander selvsikkert de mere stille Motown inspirerede ballader med klassisk roots reggae.
Har man ikke vinyludgaverne, så må man eje 'Sings Bob Marley & Friends'.