Album / Tuff Gong / Universal
Udgivelse D. 13.11.2001
Henrik Bæk

Bob Marley & The Wailers
Exodus - Deluxe Edition
(Island Records/Universal)
I serien af remasterede genudgivelser af Bob Marleys produktioner på Island Records følger nu albummet Exodus fra 1977 i en speciel udgave, idet der er tale om et dobbelt boxsæt, bestående af den tidligere udsendte Exodus samt diverse singler på cd 1 og en koncertoptagelse samt ekstra numre på cd 2. I alt rummer cd'en 25 skæringer, heraf 9 numre, der aldrig tidligere har været udsendt samt 4 numre, der alene har været udsendt i Jamaica på singler. Liveoptagelsen er fra Rainbow Theatre i London d. 4. juni 1977 og indholder fine udgaver af The Heathen, War, Jamming og Exodus, i helt andre versioner end de tidligere udsendte liveoptagelser, der er at finde på albummet Babylon By Bus fra 1978. Fælles for samtlige numre, er at de er blevet til under Bob Marleys ophold i England i februar/marts 1977, hvor han boede efter attentatet i Kingston, Jamaica i december 1976, og hvor Bob også skrev de fleste numre til det senere Kaya-album. Det var også i den periode, at Marley genoptog samarbejdet med producer Lee Scratch Perry, hvilket kan høres på den syrede Punky Reggae Party, der er at finde i to udgaver på sammenlagt 18 minutters varighed. Exodus - Deluxe Edition er en fremragende opsamlingscd, hvor der tillige gives lækre smagsprøver på The Wailers' store betydning som backingband for Bob Marley, idet flere af numrene er tidligere udsendte maxisingler/B-sider med plads til dub og instrumentale eksperimenter. Så i dette tilfælde kan jeg kun tilslutte mig DJ Hubbi fra Universal-reklamen og proklamere, at der her er tale om 'totaliordenmusiksmag'.

Henrik Bæk