Michael Jackson
Invincible

Michael Jackson: Invincible

Album / Sony Music
Udgivelse D. 16.11.2001
Sohail Hassan

Michael Jackson har endnu engang begået et fantastisk gennemført album. Det er simpelthen utroligt, som han kan blive ved. På trods af endnu en totalt mislykket video og at hans mange ansigtsoperationer efterhåndet har gjort ham til et misfoster, kan man ikke tage fejl af Michaels fantastiske vokal og mangeårige erfaring. Manden er perfektionist ud i det ekstreme. Det siges at han havde 60 numre klar til den nye og de mange udskydelser af lanceringen tyder på at han har ventet til det hele var perfekt. Hele 16 nye numre er det blevet til og stilen minder meget om Jackson, som vi kender ham på de sidste par albums især Dangerous. Endnu engang arbejder han sammen med de førende producere indenfor R&B-genren. Albummet ligger ud med en hamrende funky Rodney Jerkins-produktion Unbreakable komplet med et stakkato piano-riffs og Michaels vrede anstrengte sangstil. Rodney og brormand Fred Jerkins samt Teddy Riley (selvfølgelig) har leveret en del af de mere uptempo og hidsige tracks. Babyface, R. Kelly (igen) og Michael selv, har leveret de bløde tracks. Et meget bemærkelses-værdigt nummer er det lækre bløde Break Of Dawn, som fører tankerne helt tilbage til MJs Off The Wall-dage. På nummeret Privacy kommer der igen et vink med en vognstang om at lade hans privat-liv være i fred. Der er også en slags opfølger i Michaels gysertradition i Threatened, hvor ophavsmanden til The Twilight Zone, Rod Serling, er blevet samplet og klippet, så han både leverer intro, outro og et coolt sammelklippet rap. Michael har selv ønsket at vende tilbage til sine R&B-rødder rent musikalsk, hvilket helt sikkert er lykkes. Så selv om han måske ikke er The King Of Pop mere, så er han et velsignet R&B-talent af den sjældne slags og ingen kan sammenlignes med ham. Det fedeste ved Jacko er, at man bare ikke kan lade være med at rocke til hans musik. Det rykker i hele kroppen.