Marianne Faithfull
Kissin' Time

Marianne Faithfull: Kissin' Time

Album / Virgin
Udgivelse D. 04.03.2002
Jan Opstrup Poulsen

Rock- og pophistoriens legender har ofte en kedelig vane med at omfavne yngre og mere tidstypiske kunstnere, når de er i deres karrieres efterår. Men sangerinden Marianne Faithfull er ingen almindelig legende, og det meste af hendes beundringsværdige karriere har begået sig bedst i efterårets tonede farver.
Kissin Time er resultatet af et unikt samarbejde mellem Sister Morphine og en række af 90'ernes mest indflydelsesrige musikere, der tæller Beck, Blur, Pulp, Dave Stewart og Billy Corgan. Det er der kommet et meget intenst og overraskende helstøbt album ud af. Det skyldes ikke mindst Marianne Faithfull selv, som er en fabelagtig sangfortolker sideløbende med, at hun også har bidraget til rockhistoriens sangskat.
Kissin Time er det hendes dybe og følelsesladede gravrøst, der binder de vidt forskellige bidrag sammen og får sangene til at ramme den sarte og brutale tone, som kendetegnede '79-udgivelsen Broken English. Beck står for et par af de mere livlige indspark på Sex With Strangers og Like Being Born, mens Faithfull er i sit rette kuldslåede element med Billy Corgans psykotiske sindsstemninger på I'm On Fire og Where I Go. Beck står dog også for et af albummets mest stærke sange i den tungt slæbende Nobody's Fault, der har en smertende snert af lidt Beck'sk countryfeeling. Blur holder sig bestemt heller ikke tilbage i den drilsk snigende Kissin Time, men det er nu de franske popnavne Etienne Daho og Les Valentins melodisk frække The Pleasure Song, der hiver vinderstikket hjem.
Helt, hvad Marianne Faithfull har gjort ved disse musikalske egoer og enere, er uvist, men i hendes ru og ældede hænder er de som det blødeste ler, som hun ikke har været sen til at forme efter sit eget hoved. Helt som hun har gjort, siden Mick Jagger og Keith Richards skrev As Tears Go By til en dragende 17-årig skønhed i 1964. Resten er historien om sex, drugs and rock'n'roll, der atter genfortælles på Kissin Time.