Alanis Morissette
Under Rug Swept

Alanis Morissette: Under Rug Swept

Album / Maverick / Warner
Udgivelse D. 25.02.2002
Jan Opstrup Poulsen

Så gælder det for alle lede hankønsvæsener at tage hovedspringet ned i skyttegravene. Alanis Morissette er nemlig tilbage for fuld styrke og tæppebomber atter med sine arrige udbrud mod de svigefulde mænd. Men midt i dette kønspolitiske minefelt finder vi alligevel den lille og forundrede pige, hvis terapeutiske mål med sine sange er at finde en fælles forståelse kønnene imellem. En ikke helt let opgave, når sangenes brændstof ofte er uflatterende erfaringer med forholdet til modsatte køn.
Alanis Morissette skjuler da heller ikke noget i sine hudløst ærlige sange, hvor sangtitler som 21 Things I Want In A Lover, So Unsexy, A Man og You Owe Me Nothing giver et bastant fingerpeg om, hvor hun følelsesmæssigt befinder sig. Men tilsyneladende skriver Alanis Morissette de bedste sange på frustrationen, fordi Under Rug Swept byder på en stribe yderst velkomponerede sange, der leder tanken hen på hendes brag af et gennembrud med Jagged Little Pill fra 1995, der indeholdt de nyfeministiske klassikere You Oughta Know og Hand In My Pocket. Samtidig distancerer hun sig overbevisende fra den svage opfølger Supposed Former Infatuation Junkie.
Under Rug Swept imponerer med sine stramme kompositioner, og de store flotte sange har fået masser af albuerum på skæringerne, der har fundet en fin balance mellem de indtrængende ballader og guitartunge udbrud. Som helhed er det et velovervejet album, der tør gå ned i tempo og frem for alt bruger de ekspressive guitarriff til et understrege en sangs kvaliteter. Det er med andre ord en voldsomt veloplagt Alanis Morissette, hvis skingre tone holdes fornuftigt i snor, og ikke mindst en Alanis Morissette i udvikling som sangskriver. Altså lige bortset fra sangcyklussens tema. Men den dag, Alanis Morissette finder den eneste ene, løber hun nok også tør for brændstof.