D-A-D
Soft Dogs

D-A-D: Soft Dogs

CD / EMI-Medley
Udgivelse D. 20.02.2002
Jan Opstrup Poulsen

Der var engang, da udsigten til det blændende internationale gennembrud nær havde slået benene væk under Danmarks mest succesfulde rockband. En oplevelse, D-A-D bestemt ikke har været ene om. Men i stedet for at kaste håndklædet i ringen eller sove dagen væk trak de ofte omtågede drenge i arbejdstøjet og har siden lagt sten på sten i deres karriere med stor møjsommelighed. Forgængeren Everything Glows vidnede om en stor modningsproces og cementerede D-A-D som Danmarks rockhusorkester.
Med Soft Dogs fuldender D-A-D arbejdsindsatsen med et melodisk overdådigt album, der ikke er bange for at søge midtersporet, men til gengæld også optager hele pladsen. De er stadig Danmarks guitarband nr. 1, men Soft Dogs udmærker sig mere ved de uhyre velkomponerede sange. D-A-D har nemlig fortsat deres raffinering af den ukuelige lømmelstil, der fortjener prædikatet 'good clean family entertainment'. Væk er stort set alle de svipsere, som D-A-D normalt også har fundet plads til på deres album. Soft Dogs træder simpelthen ikke ved siden af på noget tidspunkt. Det lyder måske en anelse kedeligt, men D-A-D har bestemt ikke lagt låg på humoren og de drilske guitarakkorder.
Albummet vinder dog på den kælne hånd, som hviler over sangene, og som især gør sig bemærket med flotte vokalarrangementer og et blændende guitarspil. Brødene Binzer er mere end almindeligt driftsikre på Soft Dogs, hvilket også gælder Stig Pedersens solide basbund og ikke mindst Laust Sonnes eminente fægterier bag trommerne, der har givet D-A-Ds melodier et velfortjent løft.
D-A-D har bestået mange musikalske svendeprøver, men Soft Dogs er kronjuvelen i samlingen. Her står de fire drenge skulder ved skulder og har turdet lave det voksne rockalbum, som de har haft i maven i mange år. Tålmodighed belønner sig.