Under Byen
Det Er Mig Der Holder Træerne Sammen

Under Byen: Det Er Mig Der Holder Træerne Sammen

Album / PladeSelskabet Have A Cigar / EMI-Medley
Udgivelse D. 02.04.2002
Finn P. Madsen

Det otte mand store århusianske orkester Under Byen faldt som frisk dug i det danske rocklandskab, da de pladedebuterede i 1999 med albummet Kyst. Med få midler skabte de en forundrende hybrid, hvor det sårbare mødte et flerfarvet lydbillede skabt på sfæriske og fnuglette stemninger. Kardinalpunktet for denne musikalske grobund er stadig Henriette Sennenvaldts meget karakteristiske vokal, som hviskende og skælvende fremfører de meget poetiske og lyriske tekster, der såmænd sagtens kan stå for sig selv, uden at der er sat musik til. Faktum er, at Det Er Mig Der Holder Træerne Sammen mere end lever op til forgængeren. De musikalske input er stadig gjort af samme florlette stof, men på en og samme tid er der kommet en bund og dybde i Under Byens univers, der unægteligt gør dem til noget for sig selv på den danske rockscene. Massive Attack, Björk og ikke mindst en sen udgave af Talk Talk ligger hele tiden og lurer i baglandet, dog uden at bandet på noget tidspunkt giver slip på deres personlighed. Det knirker og knager på den foruroligende Plantage, mens piano, flygelhorn og cello på bedste vis forskønner nummeret. Mission veksler mellem en tonstung basgang tilsat et pulserende trommebeat og en yderst stillestående klaustrofobisk skønsang af Henriette Sennenvaldt, hvor hun søger skæbnen: ”Jeg overvinder / Jeg overkommer / Jeg kysser katastrofer / Det ligner mod / Den sang når jeg angriber / Der er noget at dø for / En mission”. Albummets højdepunkt er den 12 minutter lange Om Vinteren, der langsomt bygges op til et stormfuldt klimaks og indeholder alle de fine musikalske strømninger, Under Byen står for. Det Er Mig Der Holder Træerne Sammen bliver svær at overgå på de hjemlige breddegrader i år.