Pet Shop Boys
Release

Pet Shop Boys: Release

Album / Parlophone / EMI-Medley
Udgivelse D. 02.04.2002
Jan Opstrup Poulsen

Det engelske flagskib inden for fest og farver har tilsyneladende ramt mætningspunktet og har derfor trukket sig selv ned i tempo og ladet den mere følte eftertænksomhed råde på Release. Eller også varer Duracell-batteriet bare ikke evigt, som vi ellers er blevet bildt ind.
Det er et overraskende voksent melodisk univers, som Neil Tennant og Chris Lowe tegner i deres nye sange, der mere end nogensinde trækker på de traditionelle sangstrukturer, som ellers har ligget Pet Shop Boys så fjernt. Fokus er lagt på de flot opsatte ballader, hvor guitaristen Johnny Marr sætter sit forfinede aftryk i sange, der tenderer det kedsommelige. Man savner uvilkårligt den rytmiske trykbølge og de elektroniske finurligheder, der alle dage har gjort Pet Shop Boys til en overdådig musikalsk oplevelse.
Der er altså skruet alvorligt ned for feststemningen på dette ambitiøse værk, der forsøger at påkalde sig den klassiske rocksang og måske større ærbar anerkendelse. Men makkerparrets uhæmmede brug af disco- og dancescenes mest iørefaldende virkemidler er det stof, som Pet Shop Boys er gjort af. Det er kun sporadisk, at man finder noget af den begejstring, som har været fast ledsager på Pet Shop Boys voluminøse melodikonstruktioner siden midten af 80'erne. Den klassiske Pet Shop Boys-lyd er selvfølgelig ikke fraværende på Release og bærer de solide kompositioner Home And Dry og Here, mens der er en antast til fest i The Samurai In Autumn, der som eneste sang når et rigtigt up-tempo-beat.
På resten af Release forfalder de til meget langstrakte popballader, der kun kan forsvares af en bidende sarkasme, hvor det moderne kærlighedsliv atter får et par velplacerede hug af Pet Shop Boys, der som få kan indfange det modernes menneskes forfalskede selvopfattelse. Men som voksne og eftertænksomme popmusikere er de et lidt søvndyssende selskab, der lyder som et ekko af sig selv.