x
Tom Waits: Blood Money og Alice

Tom Waits
Blood Money og Alice

Tom Waits: Blood Money og Alice

GAFFA

Album / Epitaph / MNW
Udgivelse D. 06.05.2002
Anmeldt af
Peter Widmer

Tom Waits er på banen igen med hele to cd’er, der udkommer samtidig. To Tom Waits-værker på én gang er ret overvældende, men man får nogle berigende lytteoplevelser.
Alice er påvirket af mandens store bagkatalog og består af 15 stemningsmættede numre, hvoraf det sidste er rent instrumentalt. Tonen er bredt dæmpet, og strygere plus bas høres på næsten alle skæringer. Alt er skrevet af Waits og hans kone Kathleen Brennan.
Alice er en utroligt smuk sang, der smyger sig ind på lytteren. Som altid er Waits-tekstuniverset værd at dykke ned i, og her finder man guld som: ”… Arithmetic, arithmetoc, I turn the hands back on the clock…” På den fine Everything You Can Think Of Is True bjæffer Waits sig igennem, og Kommenie Zu Spadt har aner til Swordfishtrombones og Bone Machine. Et fornemt værk.
Blood Money er soundtracket til den nye udgave af Georg Büchners teaterstykke Woyzeck, der blev sat op på Betty Nansen Teateret i København i år 2000, og som instruktøren Robert Wilson iscenesatte og Tom Waits leverede musik til. Cd’en, der består af 13 numre, er langt mere eksperimenterende, men lige så let tilgængelig som Alice. Igen har Waits/Brennan samarbejdet over hele linjen.
På dette fortættede album benyttes instrumenter som basklarinet, harmonika, bongotrommer med mere. I den cirkusagtige Misery Is The River Of The World og i God’s Away On Business, hvor Waits nærmest spytter teksten ud, spøger Kurt Weil i baggrunden. Tom Waits har lavet to af sin karrieres fineste værker.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA