Damon Albarn
Mali Music

Damon Albarn: Mali Music

Album / EMI-Medley
Udgivelse D. 15.04.2002
Ivan Rod

Det vil ikke være for meget at sige, at dette er en af de mere usædvanlige sammenkogte retter. For det er det. Man har taget Damon Albarn fra det britiske indie-popband Blur, fløjet ham ned over det fattige afrikanske ørkenland Mali, kastet ham ned blandt lokale musikere og ventet. Det var i hvert fald, hvad den britiske hjælpeorganisation Oxfam gjorde. Og Mali Music er, hvad de fik at høre efter to års venten. Et sandt sammenkog af gammel og ny musik, af lyde fra gamle og nye instrumenter, af afrikanske musik og vestlig ditto. Et - i sandhed - fascinerende og opløftende resultat af to kulturer i sammenstød. Faktisk en af de bedste cd'er inden for moderne globaliseret musik i nyere tid. Albarn har helt åbenlyst en musikalsk indlevelsesevne. Han har helt åbenlyst været ydmyg og lyttende. Er helt åbenlyst blevet inspireret af mødet med det fremmede. Men har måske også - hvis kritik skal udtales - være for tilbageholdende, for bange for selv at overtage scenens forkant og spærre for udsigten til afrikanerne. Der kunne have været mere Blur over musikken. Men det afrikanske element i sig selv er så interessant, at det er hele foretagendet værd. Albarn havde optaget 40 timers musik, var returneret til London, havde produceret og mixet og ladet Nick Gold fra World Curcuit lytte. Han havde syntes, at der skulle vokaler på, hvilket der ikke havde været i første omgang. Albummet var blevet returneret til Mali, hvor det faldt i hænderne på den gamle mester Afel Bocoum, som havde optaget og tilføjet vokaler. Og det er måske netop i dette bagvendte samarbejde mellem Albarn og Bocoum, at albummet har hentet sin styrke. I sammenstødet mellem de tos musikforståelse.