Eminem
The Eminem Show

Eminem: The Eminem Show

Album / Universal
Udgivelse D. 03.06.2002
Christian Grubert

Anmelderne er gerne delt i to lejre, når det gælder Hr. Marshall Mathers. Den ene lejr mener, at han er fantastisk, genial, og at han har revolutioneret hiphop-musikken. Den anden lejr synes, at han er en indebrændt lille hvid møgunge, der bare burde holde sin kæft og holde op med at tude. Jeg mener lidt begge dele, så jeg har slået mit eget telt op og søger medlemmer. Eminem er, som titlen antyder … et show. Han er en glimrende rapper, men at lytte til et Eminem-album er som at gå i biografen. Man bliver glimrende underholdt, men selve plottet i filmen er jo ikke virkelighed. Historien er måske skrevet med visse virkelige hændelser i baghovedet, men når det gælder om at lave penge, så virker virkeligheden ikke altid godt nok alene. Der bliver tilført en god portion opdigtet lir, der gør det hele lidt lettere at sælge. Det ved vi, når vi går ind for at se en ny film, og det er vi også nødt til at vide, når vi sætter The Eminem Show på, for ellers bliver det hele lidt for anstrengende. Det er ren underholdning! Og det er god underholdning, meget endda. Singlen Business er et godt eksempel på, at Eminem er en ... ja, eminent underholder, et andet eksempel er singlen Without Me. Men Eminem aka Slim Shady aka Marshall Mathers er trods alt blevet en anelse mere moden siden sidst, og derfor er dette album også hans mørkeste indtil nu. Som i en Woody Allen-film får vi et godt indblik i, hvad der foregår i hovedet på hovedpersonen; det er ikke altid kønt, men det er med til at gøre det hele lidt mere ærligt. Numre som Cleaning Out My Closet og Hailie’s Song, hvor Em ”synger”, er Marshall Mathers uden facader, og det er der, hvor han først bliver rigtig god. Og så ikke et ord om Dr. Dre….