x

Sussan Deyhim
Madman Of God

Sussan Deyhim: Madman Of God

GAFFA

Album / Crammed / Temba
Udgivelse D. 08.06.2002
Anmeldt af
Torben Holleufer

Den iranskfødte sangerinde har i en årrække tilhørt kredsen omkring Bill Laswell og Richard Horowitch i New York-området, altså yderst kompetente folk, der spiller en stil, der er blevet karakteriseret som world-jazz. Her præsenterer hun en stribe kompositioner, hvor teksterne har rod i den persiske sufitradition, og hvor Deyhim for alvor får plads til den stemme med de fint forsirede fraseringer, der er hendes varemærke. Hun formår – ikke ulig jazzens scatsangere – at få stemmen til at være et instrument, der så får modspil i form af klassiske instrumenter som Reza Derakshanis tar, setar (persiske lut’er) og kamancheh (violin) eller Karsh Kales tablas.
Deyhim har udviklet en teknik, hvor hun med elektroniske hjælpemidler såsom ekko formår at skabe en mur af stemmer, som alle er reflektioner af hendes eget udsagn. Ofte med en stemning, der synes at dvæle i øjeblikket, i de bedste stunder med et stærkt meditativt præg. Hendes svaghed er, at stemmen nok ikke alene ville kunne skabe en karriere inden for klassisk persisk sang, for – selv om det kan synes som en bagatel – så mangler den sidste grad af skønhed. Til gengæld må det siges, at det nøje afstemte akkompagnement her kompenserer for det og i samklang med Deyhim skaber et værk, der er både unikt og originalt.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA