Korn
Untouchables

Korn: Untouchables

Album / Sony Music
Udgivelse D. 16.06.2002
Keld Rud

Femte album fra Korn Untouchables har efter sigende kostet 4 millioner dollars at indspille. Det er et album der har været længe undervejs. Og som der er høje forventninger til. Pengene er ikke givet dårligt ud. De mange dollars har resulteret i et virkeligt velproduceret album. Alle fjorten numre bliver leveret støbt i klar og skarp vellyd takket være Michael Beinhorns (Soundgarden, Ozzy Osbourne) ferme hånd bag pulten. Noget der manglede på det forrige Korn-album Issues. Stilmæssigt tager Untouchables udgangspunkt hvor forgængeren slap. Jonathan Davies synger mere og råber og skriger mindre. Det er melodierne frem for de tidlige meget rytmiske hooklinjer, der er i højsædet. Set som et hele er Untouchables mere konsistent end Issues, selvom der også er kiksere blandt de fjorten numre. Åbner og første single Here To Stay lægger ud med et af de tungeste riffs, Korn har præsteret til dato. Sangen har samtidig et omkvæd, der klistrer sig til hjernen øjeblikkeligt. Thoughtless er mere af samme skuffe, bare endnu bedre. Alone I Break bringer variation på banen. Sangen er Korns bud på en ballade. Og det slipper de godt fra. Her udover er de resterende numre fordelt nogenlunde ligeligt i kategorierne hit og shit. Untouchables er et godt, men ikke fantastisk album. Det når ikke i nærheden af Korns debut eller Follow The Leader. De to albums er stadig bandets ypperligste. Der er dog stadig masser at komme efter på Untouchables. Og de der stod af på Issues bør bestemt give albummet en chance.