Red Hot Chili Peppers
By The Way

Red Hot Chili Peppers: By The Way

Album / Warner
Udgivelse D. 08.07.2002
Finn P. Madsen

Red Hot Chili Peppers niende udspil By The Way er en hyldest til livet og kærligheden. Det har taget kvartetten omtrent to årtier nå til den erkendelse, at livet er mere værd end konstant at befinde sig i overhalingsbanen. Men med den ekvilibristiske guitarist John Frusciante tilbage i folden fik chilipebrene energien tilbage og viste en mere tilgængelig og veltrimmet side af sig selv på Californication. Med By The Way tager gruppen det endelige skridt og fremdyrker en melodiøsitet, som er herligt forfriskende og på samme tid klædelig. Væk er sanger Anthony Kiedis' tøjlesløse rapvokal og bassisten Fleas ofte for dominerende slap-stick-bas, og blandingen af fandenivoldsk rap, punk og rødglødende funk er stedt godt og grundigt til hvile. På titelnummeret og I Could Die For You høres øjeblikkeligt gruppens sans for det melodiøse, som tilfældet var på deres hidtil største hit Under The Bridge. Den smækre Universally Speaking stråler af sol og sommer, hvor Venice Beachs salte bølger bruser, mens den ømme Dosed smyger sig tæt ind på huden. Aldrig har Anthony Kiedis sunget så følelsesmæssigt tæt på hjertets kvaler og glæder, mens Can´t Stop og Throw Away Your Television er tilbage til funkrødderne. På den calypso-agtige Cabro>/I> går der dog lidt for meget fjollerier i det musikalske lydbillede, og bedre går det ikke med den ska-inspirerede On Mercury, der lyder som en stor musikalsk maveplasker. Men på den strygerbelagte Midnight og den Beach Boys-inspirerede Tear får bandet hevet alle stikkene i land. Chilipebrene river ikke smagsløgene op med rode længere, men er på By The Way blevet en ren åbenbaring for øregangene, hvor melodierne flyder rent ind. Red Hot Chili Peppers er historien om et band, der er blevet voksne, men har forstået at tilføre sig selv universelle dimensioner.