Coldplay
A Rush Of Blood To The Head

Coldplay: A Rush Of Blood To The Head

Album / Parlophone
Udgivelse D. 26.08.2002
Finn P. Madsen

Coldplays nyeste single, den smukke og favnende In My Place har allerede tyndslidt radiostationerne i en rum tid. Nummeret, som har været på bandets sætliste igennem de sidste to år, er det, som ligger tættest op ad debuten Parachutes fra 2000. Kvartetten viste musikalsk, at de var leveringsdygtige i nogle nærværende og holdbare sangperler, hvor selve essensen af traditionel sangskrivning fik fornyet liv. Forventningerne og det ofte svære andet album har Coldplay ikke haft problemer med. A Rush Of Blood To The Head er ikke mindre end formidabelt. Både musikalsk og sangskrivningsmæssigt har bandet taget et kvantespring fremad. Sangene er kontrastfyldte, har flere lag og besidder den snert af farlighed, der gør forskellen. Coldplay er tilmed benådet med sangeren Chris Martin, der med sine vokalfacetter forstår at udtrykke sig så følsomt, at det giver gåsehud, hver gang han åbner munden. God Put A Smile Upon Your Face har et lettere anslag af jazz, indtil det himmelstræbende popomkvæd bryder løs, mens Daylight og A Whisper er fyrige og viser, at Coldplay forstår at spille en progressiv rocksang uden at kamme over. Indledningen af Green Eyes' akustiske guitartoner og Chris Martin, som iørefaldende synger "Honey you´re a rock", er et af de momenter, hvor man bare har lyst til at skråle lungerne til blods. Bedre bliver det ikke, når Chris Martin i den fantastisk smukke og pompøse Warning Sign bekender "When the truth is that I miss you so". A Rush Of Blood To The Head består af 11 stjerneskud, men titelnummeret skiller sig ud både hvad melodi og tekst angår. Den fallerede kærlighed har aldrig har været beskrevet mere desperat: "He said I'm gonna buy this place and watch it fall / stand here beside me baby in the crumbling walls / I'm going to buy this place and start a fire / stand here and feel all of your heart's desires". A Rush Of Blood To The Head er et af årets britiske udspil, der bliver svært at overgå, og hvor Coldplay træder i karakter og stiger op i en liga for sig selv.