Tori Amos
Scarlet's Walk

Tori Amos: Scarlet's Walk

Album / Atlantic
Udgivelse D. 10.11.2002
Jan Opstrup Poulsen

Det mærkes nu, at de amerikanske kunstnere har haft tid til at bearbejde 11. september. Bruce Springsteen har gjort det på sin egen direkte facon, og Joan Osborne har finpudset de klassiske anti-krigssange. Ikke helt overraskende vender den skrøbelige sanger og sangskriver Tori Amos blikket indad. Ind mod sin egen og Amerikas sjæl. Hos Tori Amos er Amerika den uberørte kvindefigur Scarlet, der begiver sig ud på en amerikansk odyssé. En poppens svar på litteraturens Jack Kerouac.
Scarlet’s Walk er historien om Scarlet, der prøver at forstå sig selv på sin rejse, hvor hun besøger de historiske steder, der har skabt landet. En søgen efter den dobbelttydige sjæl, der altid har hyldet friheden og undertrykt sine egne. Det er samtidig Tori Amos' egen kærlighedsaffære og opgør med det folk og den nation, der fratog hendes forfædre friheden. Tori Amos har nemlig indiansk Cherokee-blod i årene. Scarlet’s Walk er stort følelsesmæssigt værk, hvor Scarlet finder sig nye elskere og snart forkaster dem på sin rejse. De viser sig gang på gang at være ufuldkomne mennesker.
Dette opus lyder dømt til selvsmageri, men her forregner man sig på en af Amerikas mest udtryksfulde sangskrivere. Tori Amos har altid været velkendt for de store følelsesmæssige udslag på sine album, men på Scarlet’s Walk har hun for første gang tøjlet de store udsving og lyder næsten blid på sin odyssé. Måske er hun blot forundret over sin egen kærlighedsaffære, for Scarlet finder ikke noget svar på sine spørgsmål.
Dramaet udebliver således på Scarlet’s Walk, der fremføres i et musikalsk drømmeskær af uopnåelig kærlighed. Det er usigeligt smukt i sin jomfruelige tone, hvor Tori Amos synger smertende yndefuldt, som den forsmåede elsker, der stadig lever i håbet.