Prince: Aalborg Kongres- og Kulturcenter

Prince, Aalborg Kongres- og Kulturcenter

Anmeldt af Pia Asvig Iversen | GAFFA

Gudstjeneste med Prince

“Hey Aalborg, are you ready with one night alone with Prince?

Ja, det var sådan cirka 2700 i Aalborg Kultur- og Kongrescenter torsdag aften. Og de var mere end ready. Prince var længe ventet, og han vil blive savnet, sagde han da selv ved slutningen af koncerten. “He is funky, but I think I'm gonna miss him, you will think” var ordene fra Princen, der denne gang ikke kom på den hvide hest, men simpelthen red på en bølge af religiøse og spirituelle toner.

Prince gav os numre som ”Strange Relationship”, ”Poplife”, ”Diamonds And Pearls”. Og han lod heller ikke ”Purple Rain” gå i glemmebogen. Den gamle Prince tonede frem på scenen til "Purple Rain" - han gav os den uforglemmelige guitarsolo – han gav os sin stemme. Men Prince er blevet mere, end hvad han var dengang. ”This ain't 1984, it's 2002," sagde han.

Men det var næsten som i de gode gamle dage. I hvert fald havde han tenorsaxofonisten Eric Leeds med. Ligesom dengang med The Revolution. De gamle numre blev peppet op - selv om det ikke var nødvendigt - med masser af sax, og foruden Eric Leeds kunne Prince også præsentere Candy Dulfer. Hun spillede også med ham på Batman-soundtracket sidst i 1980'erne.

Selv om Prince øjensynlig er meget stolt af sit band New Power Generation, og selv om de gjorde koncerten fuldendt, ja, så var det Prince, vi kom for at høre og se. Og Prince er Prince – stadigvæk. Godt nok giver han os ikke de æggende dansetrin og den sexede vuggende performance, men det gør så absolut ikke noget. Prince er trods alt blevet 44 år, og jeg har nok oplevet min bedste koncert til dato. Prince er blevet mere intens, Prince er blevet mere intim, Prince er simpelthen blevet bedre. Væk er den lille frækkert med bar overkrop, og frem er kommet den spirituelle prædikant, der gerne vil fortælle os, at det er okay at tro, at det er okay at turde være den, man er.

Det er fire år siden, at Prince sidst var i Danmark, og han er faktisk blevet en anden, siden han var her sidst. ”I have been through a lot since I last was in Denmark. First of all I'm happy. I have started to study the holy script.” Sådan!

Vi slap heller ikke for hans prædikener. Vi slap ikke for de fede versioner af ”The Ladder”, ”Joy In Repetition” og ”Sign O' The Times”, hvor der også lige sneg sig et budskab ind om hans afdøde søn. Men det gjorde ikke noget. 2700 begejstrede fans, 2700 par begejstrede arme, der bare ikke ville ned igen.

Jo, Prince var bedre end nogensinde. Jeg kan ikke vente til næste gang.