Common
Electric Circus

Common: Electric Circus

Album / Universal
Udgivelse D. 16.12.2002
Mark Dalhoum Pedersen

Med sit sidste album, det kommerciele hit og den anmelderroste Like Water For Chocolate, nåede C ommon nye højder. Det var fremragende skruet sammen, og cuts som The Sixth Sense og A Song For Assata var blandt Commons bedste.
Efterfølgeren Electric Circus må siges at være noget af en kold dukkert. Et sted mellem OutKasts Stankonia’s funkadeliske univers og The Roots’ organiske lyd finder vi Commons forsøg på at lave et udsyret og anderledes hiphop-album.
Og det er der kommet en so-so plade ud af; produktionerne (?uestlove, Neptunes hovedsagligt) fungerer glimrende, men det er lidt, som om Common har svært ved at finde sig helt til rette i lydbilledet. Det må siges, at han har et lidt for ensidigt flow til at kunne klare de krav, den meget særprægede musik stiller. Et godt eksempel på dette er det frygtelige Electric Wire Hustler Flower med Sonny fra P.O.D., her lyder Common for anstrengt over den rockede produktion.
Der er dog også en del rigtig godt materiale at finde på Circus som f.eks. The Hustle, Between Me & You And Liberation og I Am Music, hvorpå man i højere grad føler, at Common er på hjemmebane.
Selv om Electric Circus er en aldeles solid plade, har man alligevel en fornemmelse af, at Chicago-rapperen har villet lidt for meget, at han har prøvet for hårdt på at lave noget, som er anderledes. Og det er uden tvivl prisværdigt, at man prøver at lave lidt rav i tingene og flytte hiphoppens grænser. Men det er bare ikke så overbevisende, når andre kunstnere (OutKast, Goodie Mob f.eks.) allerede har gjort det, og gjort det bedre.