Randi Laubek
The Wedding Of All Things

Randi Laubek: The Wedding Of All Things

Album / EMI-Medley
Udgivelse D. 03.02.2003
Jan Opstrup Poulsen

Det var en bemærkelsesværdig stemme, der brød igennem med debutalbummet Ducks And Drakes i 1997. Randi Laubek placerede sig fra starten blandt eliten af danske sangerinder, og så hun havde tilmed et dristigt sangskrivertalent.
Og det skal ingen hemmelighed være, at Randi Laubek synger guddommeligt på The Wedding Of All Things. Hendes stemme alene er al rigeligt til at nyde albummet, der byder på en række fantastiske vokalarrangementer, der kan slå benene væk under enhver. Randi Laubek har på sine to forrige udgivelser formået at løfte sin popmusik op i de universelle højder. Dette tidligere udviste musikalske vovemod er ikke helt så nærværende på The Wedding Of All Things, der synes fastlåst i en stræben efter en imponerende vellyd. Randi Laubek materialiserer sig nærmest som en R&B-diva på albummet, der kryber af sted i et snigende slangetempo. Men venter hvert øjeblik, at musikken hugger til, men de velsmurte toner fortsætter i deres eget veltilrettelagte spor. Sangene byder dog også på en sårbarhed, der kendetegner de store kvindelige sangskrivere som Tori Amos og Joni Mitchell, men det ligger hovedsageligt i Laubeks sang og fraseringer og måske gemt et sted i sangenes grundmateriale, før de blev udsat for rå mængder stjernedrys.
The Wedding Of All Things lyder som en sofistikeret popplade, og det oser bestemt af sensualitet i sangen Quasar Pulsar, der har fået tilsat et skvat Barry White, men det bliver til for mange små trip på overfladen, bortset fra i den enkle You Are, hvor hun bryder monotonien i en fri og løssluppen sang. Sangene på The Wedding Of All Things er hæmmet af en udpræget berøringsangst, men det gælder heldigvis ikke for Randi Laubeks vokalarbejde.