Massive Attack
100th Window

Massive Attack: 100th Window

Album / Virgin
Udgivelse D. 10.02.2003
Mark W. Lewis

Ganske vist har de stået for uforglemmelige pop-perler, men Bristol-bandet Massive Attack har altid fulgt en mindre oplyst vej. Rejsen fra det 12 år gamle debutalbum Blue Lines, over Protection tre år senere, der udkom i Nellee Hoopers kælne produktion og blev et spejlvendt mesterværk i hænderne på Mad Professor (No Protection), til Mezzanine for små fem år siden, hvor trioens første medlem - Mushroom (Andrew Vowles) - havde forladt bandet, beskriver en tur ind i et stenet mørke. Historier om interne stridigheder - eller snarere fundamentale kunstneriske uoverensstemmelser - blandt de tre med den samme baggrund i The Wild Bunch dukkede op som en mulig forklaring, men kunne lige så godt være forklaringen på, at der overhovedet var noget at komme efter hos Massive Attack (”modsætninger mødes, og sød musik opstår ...”). Men det var det nu ikke. Forklaringen, altså. For der er stadig mere end rigeligt at hente i gruppens musikalske univers, som på 100th Window mere eller mindre alene er kreeret af 3D (Robert Del Naja) i samarbejde med co-produceren fra Mezzanine, Neil Davidge, mens Daddy G (Grant Marshall) har ... skal vi sige siddet på bænken.
Som på de øvrige album er der også denne gang en ustadig melankolsk vibe. En søgende tristesse, understreget af de både smukke og spøgelsesagtige vokalbidrag fra reggaelegenden Horace Andy, Sinéad O’Connor og Damon Albarn, der siver ud gennem taktile guitar-scapes og trippende, tøvende elektroniske mikrorytmer, stemplende beats, episke strygere og østlige tonaliteter, i et fantastisk stemningsfuldt og blændende kompakt koncentrat af mørke skyformationer, der samler sig og næsten falder til ro i den 13 minutter lange basfigur for enden af pladen.