Yellowman: Store Vega, ved Bob Marleys birthday celebration party

Yellowman, Store Vega, ved Bob Marleys birthday celebration party

Anmeldt af Rune Geertsen | GAFFA

I en del af verden er Bob Marley en del mere end ”ham, der synger No woman, no cry”. For rastafari-kulturen og seriøse reggaefans er han med sine religiøse, revolutionære og poetiske reggaesange en blanding af John Lennon, Che Guevara og Jesus. Derfor bliver hans fødselsdag fejret over hele verden som en nærmest religiøs begivenhed, og Danmarks støt voksende reggaescene halter ikke bagefter.

De hårdtarbejdende reggaepromotere Skyjuice arrangerede en værdig fødselsdagsfest med Bob Marley workshop, lyrikoplæsning, video show, DJs og – som glasur på kagen - den næstmest sælgende reggaesolist efter Bob Marley, Yellowman, til Store Vega for at fejre mesteren. Hvad Bob Marley er for reggae, er Yellowman velsagtens for den kantede, flabede undergenre dancehall, der har raggamuffinvokal som sit omdrejningspunkt.

Det er svært at komme uden om, at en del af koncertoplevelsen med Yellowman er hans udseende. Yellowman er en lille, benet mand i slutningen af fyrrerne, han er albino af afrikansk afstamning og har medfødte deformiteter og lammelse i ansigtet. Når denne mand kommer sprællende ind på scenen og laver høje knæløft, mens han toaster frække dancehallsange med sin hæse stemme, står man et par minutter med åben mund.

Yellowman har en imponerende kondition, gennem den mere end halvanden time lange koncert skiftevis spurtede han og rejehoppede fra scenekant til scenekant. Den midterste del af showet var dog, modsat Yellowman, lidt for stillestående, men den gule mand og hans band kom igen og viste variation, først med et par tunge dubnumre og dernæst en croonerversion af ”Blueberry Hill".
Den sære mand sluttede af med et langt medley med hans største dancehallhits og viste til sidst dels, hvorfor han var så stor en stjerne i firserne med de sexfixerede tekster, og dels at manden ikke er uden selvironi, da han sang ”Yellow like cheese/ You can have me any way that you please” til tøserne i salen.