Nas: Store Vega, København

Nas, Store Vega, København

Nas: Store Vega, København

Anmeldt af Mark Dalhoum Pedersen | GAFFA

Så kom kongen af New York a.k.a. Nasty Nas endelig forbi Danmark, nærmere et totalt spækket, spændt og veloplagt Vega, Kbh. Og med et så imponerende og velkendt bagkatalog burde det ikke være det store problem at tilfredsstille de danske Nas-fans. Begejstringen var da også meget stor, da rapperen åbnede med The Cross og Get Down fra hans seneste udspil, God’s Son. Så stor, at Nas’ back-up-rapper, Nashawn, nærmest blev overdøvet af det ivrigt medrappende publikum. Da så Nasty hev det ekstra tunge skyts frem, som Got Yourself A... og numre fra hiphop-klassikeren over dem alle, Illmatic, (It Ain’t Hard To Tell, The World Is Yours, Represent og Life’s A Bitch), kogte Vega Over. Men det var mere pga. disse sanges styrke, end det var pga. Nas’ evner til at komme i kontakt med publikum. For den første halve time virkede QB-rapperen lidt træt og koncentrerede sig mere om at få spyttet sine tekster, end om at få publikum med.

Men jo længere showet skred frem, jo mere oplagt virkede Nas, og jo stærkere blev båndet mellem rapper og tilskuere. Der kom flere pauser mellem numrene og mere call-response mellem Nas og Vega-gæsterne. Og resten af koncerten forløb perfekt, idet Nas spillede klassiker på klassiker, fik publikum til at råbe "Fuck George Bush!", smide en lighter i vejret for Tupac, battlede med en af showets breakere for til sidst at forklare, hvordan hiphop plejede at lyde, og hvordan visse "R&B rappers arguably started fucking up the game horribly", inden han spillede Made You Look, så hele Vega nær lå i ruiner efter det euforiske publikums bounceri.

Nas-koncerten i går aftes var et testamente til Nas’ fantastiske materiale og til rapmusik, når det er bedst. "We’ll be back soon," lød det fra QB’s finest til sidst i koncerten. Lad os så håbe på, at Nas næste gang er tændt under hele koncerten.