Düreforsög: Upstairs At The Garage, London, UK

Düreforsög, Upstairs At The Garage, London, UK

Anmeldt af Jakob Rosenbak | GAFFA

Af de danske bands, der p.t. skyller ud over hjemlandets grænser og ind på den internationale arena, er Düreforsög et af de mest oversete. Mens The Raveonettes og Mew i øjeblikket nærmest agerer hus-orkestre på Londons spillesteder, og Junior Senior også er ved at have fundet fodfæste i Storbritannien, har Düre-drengene lang vej igen, inden deres navn er etableret i englændernes hukommelse.

Frisk fra en tour som support for et af Dave Grohls yndlingsbands, Cave In, slutter Düreforsög februars engelske visit af med et show arrangeret af fanzinet Organ. Musikbladet har også fundet de to opvarmnings-bands - og det kunne de nemt have været heldigere med: Yeast er fire ca. 30-årige mænd, som spiller typisk engelsk alternativ metal. De lyder som en blanding af Hundred Reasons, Hell Is For Heroes og Lostprophets, og deres sæt er højt, trivielt og ikke særligt originalt. Murder Mile er ikke meget bedre. Det mest opsigtsvækkende ved dem er deres mandlige forsangers dresscode, som inkluderer en stramt siddende silkekjole og King Diamond inspireret make-up. Murder Mile spiller hardcore punk - og endda en rigtig fantasiløs version af slagsen.

Fantasi mangler der dog heldigvis ikke hos Düreforsög. Efter de fem danskere får sig klemt ind på den lille scene, byder de på masser af velspillede lyd-eksperimenter. Hoveddelen af aftenens materiale er taget fra sidste års undervurderede Engine Machine - deres mest helstøbte album til dato. Koncerten veksler i store træk mellem atmosfæriske lydflader med masser af ekko samt intens kantet støj-rock – og det resulterer i et varieret sæt, som formår at fange og fastholde publikums interesse.

Rytmesektionen er alsidig men tight og det dobbelte guitar angreb holder ørerne stive med dissonante klange, der til tider kunne minde en anelse om tidlig Sonic Youth. Sanger Boriz er passende klædt i en t-shirt med påskriften ’Ordkløver’ - og hans vanvittige poesi fuldender gruppens komplekse udtryk, der tager form af en evigt muterende sonisk rejse gennem støj, surf, metal, dub, avant garde og post-rock.

De fem fyre på scenen finder også plads til at smile undervejs i deres energiske optræden - og det er en fryd at opleve et band, der på en gang tager deres musik seriøst og sætter en ære i at eksperimentere men også tør vise deres glæde ved at underholde. Da koncerten slutter efter omtrent en time, er de 70 mennesker (der ikke har ladet sig skræmme væk af supporten) grebet af den positive stemning og højtråbende efter ekstra numre.

Aftenens koncert er endnu et bevis på, at Düreforsög over årene har udviklet sig til et af Danmarks absolut mest interessante bands. Det er sjældent man kan opleve en gruppe, der lyder unik - men Düreforsög en af slagsen. Efter tre albums har de udviklet en formel, der på en gang er kompromiløst eksperimenterende men også indeholder tilpas mange fængende elementer til at forføre et ordinært rock publikum og skubbe til deres musikalske grænser. Hvis der er bare en anelse retfærdighed til, er Düreforsög det næste danske band, der opnår seriøs opmærksomhed på internationalt plan. Og det ikke fordi de er del af en blomstrende dansk scene, men fordi de leverer musik og koncerter af en kaliber ingen andre matcher i øjeblikket.

Düreforsög spiller på Huset i København 6. marts og besøger RECession festivalen i Århus 1.-3. maj.

(NB: De fem stjerner er udelukkende baseret på Düreforsögs præstation.)