Sanne Salomonsen
Freedom

Sanne Salomonsen: Freedom

CD / EMI-Medley
Udgivelse D. 31.03.2003
Jan Opstrup Poulsen

Hvis man som de fleste tv-kiggende danskere tuner ind på DR fredag aften, kan man ved selvhør konstatere, at Sanne Salomonsens stemme er den mest kopierede blandt unge håbefulde sangerinder. Sådan har det efterhånden været i et par årtier, men nu har stemmen selv bestemt atter at give de nye primadonnaer baghjul. For selv om Freedom ikke byder på noget nyt eller overraskende fra Sanne Solomonsen, så er hun mere end almindeligt velsyngende på dette musikalske kludetæppe, der er hendes første album med nye sange siden 1996. Til gengæld kunne albummet snildt have været lavet for år tilbage, for den danske rockmama kan altså bedst lide at trykke den af i en rocklyd, der har et stort efterslæb fra de musikalsk lidt firkantede 80’ere.
Men Sanne Salomonsen vil mere end blot være rockmama på Freedom, der også præges af rent poppede indslag og en del midt imellem. Så hun når godt rundt omkring på albummet, der er kendetegnet ved en rigtig dansk storproduktion, hvor lyden fremstår flot og voldsom. Som sangerinde har Sanne Salomonsen ingen problemer med at synge denne lyd op, men Sanne Salomonsens stemme og yppige fraseringer fortjener sange af klassisk snit, og dem er der langt imellem på Freedom.
Sanne Salomonsen vil lidt krampagtigt gerne være moderne på Freedom, og måske også gerne det danske svar på Shania Twain. Derfor bliver Freedom aldrig noget harmonisk album, men vidner i høj grad om en stor stemme, der karrieren igennem har været på mange udflugter, men sjældent har fundet helt hjem. Det er selvfølgelig også et udtryk for en vedvarende nysgerrighed, der gentagne gange er blevet belønnet af publikum.