Randi Laubek: Skråen, Aalborg

Randi Laubek, Skråen, Aalborg

Randi Laubek: Skråen, Aalborg

Anmeldt af Jacob Larsen | GAFFA

Randi Laubek har på bare seks år og med sine kun tre album etableret sig som en af de mest originale og innovative danske kvindelige artister i nyere tid. Hendes musik besidder i dens bedste momenter en frisk og forførende klang, der synes skabt af en ydmyg respekt for den klassiske sangskrivertradition sammensat med en åbensindet og eksperimenterende tilgang til nyere elektroniske musikformer. Dette kommer uden tvivl mest helstøbt til udtryk på hendes kritikerroste anden plade ”Almost Gracefully” (2000) og især den stadig dugfriske tredje plade ”The Wedding Of All Things” (2003). Begge plader afslører en stilmæssig inspiration fra internationale kunstnere som Joni Mitchell, Emmylou Harris, Jill Scott og Massive Attack.

Fredag den 11. april lagde Randi Laubek med band vejen forbi Skråen, Aalborg, som foruden at være Randis hjemmebane er det andet spillestop på den netop indledte forårsturné. Et meget blandet, men veloplagt og begejstret hjemmepublikum gav fra start en massiv opbakning. Men ”magien” var længe om at indfinde sig, måske fordi Randi tydeligt var en smule påvirket af at skulle spille for et stort antal venner og bekendte. Dette gik blandt ud over den ellers fremragende ”Tapestry Of Fire” fra debuten ”Ducks And Drakes” (1997), der manglede nærvær og energi.

Først midt inde i første sæt blev der løsnet op, og med numre som ”Cathrine Wheel” og den inderligt smukke ”Fairytales” (skrevet, da hun kun var 14 år gammel) åbnede koncerten sig for alvor. Herefter blev publikummet sågar indviet i små morsomme livsanekdoter, og den noget nervøse start på koncerten ændrede sig til en intim og varm affære. Andet sæt, som for øvrigt var for kort, indeholdt blandt andet højdepunkterne ”Evolution” og ”Easy It Ain’t”. Derudover fik vi den glimrende seneste single ”In Port”, hvis seværdige video af og til kan opleves på MTV i disse dage.

Det bør også nævnes, at Randi Laubek bliver bakket op af et klassehold af musikere, som blandt andet inkluderer eminente folk som Emil De Waal (trommer), Thorbjørn Appehl (bas) og Jonas Krag (guitar). Alt i alt er Randi Laubek bestemt en koncertoplevelse i den bedre ende, også selv om man af og til kan savne musikalsk mod og overskud i udførelsen.

1. sæt:
Cherries Suit Farries
Tapestry Of Fire