Hood: RECession, VoxHall, Århus

Hood, RECession, VoxHall, Århus

Hood: RECession, VoxHall, Århus

Anmeldt af Rune Geertsen | GAFFA

Billede: Mick Anderson

Det var en noget flad fornemmelse, denne anmelder stod tilbage med, da Hood efter ikke engang 45 minutter forsvandt fra scenen uden ekstranumre. At glæde sig til at se et band i flere år og derefter opleve, at de leverer en skuffende liveoptræden, er ikke sjovt. Og det er slet ikke sjovt at skrive om det.

Hood er ellers et af de mest interessante bud på engelsk undergrundspop, som på deres seneste fremragende albums forstår at opbygge intimt melankolske stemningsbilleder af harmonier mellem guitarfigurer, samples, effekter og naive sangstemmer. Men på VoxHall forsvandt både stemning og intimitet fra Hoods musik. Sammenspillet mellem de elektroniske trommesamples og bandets instrumenter virkede ofte klodset, og i det hele taget var bandet ikke sammenspillet nok.

At forsangeren ikke kan synge, er ikke svært at høre på pladerne, men da indgår den tyste vokal som et charmerende supplement til Hoods skrøbelige lo-fi lyd. Live lød vokalen bare ad helvede til, og så gør mudret lyd og instrumenter, der ikke stemmer, bestemt ikke det hele bedre.

Først et godt stykke ind i koncerten var der noget, der rigtig begyndte at fungere. Nemlig da bandet droppede sangstrukturerne og opbyggede et mere end ti minutter langt instrumentalt nummer over et enligt ”baglæns” guitarsample, der endte i psykedelisk guitarstøj. Denne stil skulle de nok have satset mere på, for Hoods store problem er nok, at deres plader bærer præg af grundigt og opfindsomt efterarbejde på sangene i studiet - hvilket er svært at genskabe live. Måske skulle de finde en anden måde at fremføre deres musik på på scenen. Det, de har gang i nu, duer i hvert fald ikke.

Men for fanden, køb deres albums…