Nikolaj Nørlund: RECession, VoxHall, Århus

Nikolaj Nørlund, RECession, VoxHall, Århus

Alt er som bekendt relativt. Nikolaj Nørlund er på mange måder lidt af en outsider i dansk rock. Han musik er ofte afdæmpet og eftertænksom, hans salgstal er ikke astronomiske, han driver sit eget pladeselskab Auditorium og er formand i den nystiftede organisation Danmarks Uafhængige Pladeselskaber. Men i forhold til RECession-festivalens øvrige program med alternativ rock og eksperimenterende elektronisk musik var Nørlund en af de mere etablerede og musikalsk traditionelle.

Nørlund er først og fremmest sanger og sangskriver, og til RECession stillede han op i den klassiske singer-songwriter-positur, kun iført akustisk guitar - og i øvrigt ulasteligt lyst jakkesæt. Nå ja, så havde han også en laptop med, men den blev dog kun brugt på et par sange, hvortil der blev brugt lidt rytmeboks og præindspillet sang m.v. Men når man ellers kun bruger stemme og guitar, står og falder ens optræden med de musikalske talenter og ikke mindst sangenes kvaliteter.

Har man fulgt lidt med i Nørlunds karriere, kom det dog ikke som den store overraskelse, at der intet var at frygte. Nørlund er en udmærket performer og en fremragende sangskriver, og han havde ikke det mindste besvær med at holde det talstærke publikums opmærksomhed fanget. Til gengæld kneb det med at aktivere folk, da Nørlund på et tidspunkt kastede rasle-kugler ud, som folk skulle bruge som percussion. Nørlund spillede en blanding af egne nye og gamle sange på både dansk og engelsk og et par covernumre af de amerikanske singer-songwritere Townes Van Zandt ("Waiting Around To Die") og den temmelig bizarre Daniel Johnston, hvis "Put My Love Out The Door" Nørlund også har indspillet på den første plade under gruppenavnet Rhonda Harris, han bruger, når han synger på engelsk.

Ellers lå hovedvægten af repertoiret på Nørlunds ældre, dansksprogede sange – måske fordi hans seneste album på engelsk, den to år gamle "The Trouble With Rhonda Harris", i høj grad er båret af Lise Westzynthius’ æteriske stemme, og hun var jo ikke med - dvs. pludselig kom hun rent faktisk ud af computeren på en enkelt sang, den dansk-engelske "Kæmpechok". En meget sjov effekt, men godt, at det kun blev til en enkelt sang - det er altså rarest, når sangerne er til stede fysisk på scenen.

Koncerten bød også på et genhør med tre sange fra det meget flotte "Navnløs"-album med sange til digte af Michael Strunge samt to hele nye numre, et på dansk ("Straffet") og et på engelsk ("Karen"), der viser, at Nørlund stadig har greb om sangskrivningen, selv om han på det seneste har brugt meget tid som producer og med sit pladeselskab og musikpolitik. Så det bliver spændende at følge ham fremover.

01 "Ridset I Panden"
02 "Isen I Nat"
03 "Straffet"