The Go-Betweens: VoxHall, Århus

The Go-Betweens, VoxHall, Århus

The Go-Betweens: VoxHall, Århus

Billede: Mick Anderson

Man må sige, at Århus har været musikalsk velforsynet i den forgangne weekend. Først tre dages spændende RECession-festival med alternativ rock og elektronisk musk, og så søndag - til at tage tømmermændene - det legendariske australske guitar-popband The Go-Betweens, der i år kan fejre 25-års jubilæum, selv om de holdt pause i perioden 1989-1997.

Det var så vidt vides første gang, The Go-Betweens besøgte Århus, og i hvert fald første gang siden gendannelsen i 1997. Gruppen udsendte op gennem 1980’erne en stribe flotte album, der dog aldrig helt fik den kommercielle udbredelse, de fortjente, selv om de var fyldt med både melodiske og eftertænksomme sange. Siden gendannelsen har The Go-Betweens udgivet to album, der bestemt er hæderlige, men måske ikke kommer helt op på niveau med gruppens storhedstid i slutningen af 80’erne.

Gruppen har gennem årene gennemgået en del udskiftninger, men har altid haft de samme to frontfigurer, sangerne, guitaristerne og sangskriverne Robert Forster og Grant McLennan, og de to var naturligvis i front på VoxHall. Og de to herrer, begge 45 år, var særdeles veloplagte. Besætningen var klassisk rockopstilling, for foruden de to guitarister består The Go-Betweens i dag af bassisten Adele Pickvance og trommeslageren Glenn Thompson, der begge også synger kor.

Men naturligvis var Forster og Thompson i centrum. Og fuldt forståeligt, for ud over at være fremragende sangskrivere er de også gode, udtryksfulde sangere og ikke mindst særdeles habile guitarister. Forster betjente hovedsagelig elektrisk guitar, men skiftede lejlighedsvis til akustisk, mens McLennan hele tiden betjente en akustisk. Begge skiftede ubesværet mellem lead- og rytmespil, og guitarspillet og ikke mindst samspillet var i særklasse. Det var tydeligt, at her var tale om gamle kolleger og gode venner.

Den gode stemning forplantede sig hurtigt til publikum, hvor adskillige så ud til at være jævnaldrende med Forster og McLennan, og hvor en god del sang med af karsken bælg. Hovedsættet varede kun en time og koncentrerede sig om The Go-Betweens' to album efter gendannelsen, om end der også blev plads til klassikerne "Right Here", "Bye Bye Pride" og "Was There Anything I Could Do?" samt "121" fra Robert Forsters soloalbum "Calling From A Country Phone" fra 1993 (både han og McLennan har udsendt flere soloplader under The Go-Betweens’ pause).

Man kunne godt have ønsket sig et længere sæt, både fordi der ikke var et opvarmningsband, og fordi The Go-Betweens har et bagkatalog på otte album og mange fremragende sange. Men til gengæld lod gruppen sig klappe ind til ekstranummer hele tre gange, hvilket gav i alt seks ekstranumre, heriblandt flere klassikere, hvor især "Love Is A Sign", kun fremført af Forster og McLennan som akustisk duo, gav gåsehud.

Man kunne enkelte gange gribe sig i at savne gruppens gamle klassisk uddannede oboist og violinst Amanda Brown, der med sit smukke spil satte prikken over i’et på senfirseralbummene "Tallulah" og "16 Lovers Lane" - f.eks. manglede den karakteristiske obo i "Bye Bye Pride" - men hun har altså ikke været med i gruppen siden 1989, selv om The Go-Betweens godt måtte have fortsat med instrumenter fra den klassiske musik. Men selv i den traditionelle rockopsætning var australierne sublime, først og fremmest pga. godt musikerskab og store, store sange. En befriende musikaften på befrielsesaftenen.

The Go-Betweens spiller mandag d. 5. maj på Vega i København

01 "Make Her Day"
02 "Poison In The Walls"