Carpark North: Spot 09, Ridehuset, Århus

Carpark North, Spot 09, Ridehuset, Århus

Hitlistestormere på hjemmebane

Århus-trioen Carpark North viste og udløste begejstring i hjembyen - uden at genopfinde den dybe tallerken

Carpark North må siges at være et af Spot 09’s hovednavne. De har med deres selvbetitlede debutalbum leveret årets hidtil bedst sælgende danske cd (opsamlinger undtaget), og så er Århus deres hjemby. Der var da også fyldt godt op i Ridehuset, dog heldigvis uden at nå sidste års massive pladsproblemer. Og Carpark Norths musik matchede publikum - den fyldte meget. Gruppen har nemlig genoplivet den storladne stadionrock, som især var fremme i firserne med navne som Simple Minds og U2, (som disse lød dengang), dog opdateret med lidt elektronik uden at være ligefrem fremadrettet. Og der var dømt store armbevægelser - både musikalsk og visuelt i helt bogstaveligste forstand, med forsanger og guitarist Lau Højens vilde angreb på sin guitar og ivrige dirigeren fællesklap og -sang. På et tidspunkt hældte bassist Søren Balsner oven i købet mineralvand ud over sig selv i bedste Peter A.G.-stil, så ikke et øje var tørt, hverken overført eller bogstaveligt. Gruppen udtrykte tydelig begejstring, og al denne energi var en behagelig afvekslen fra den indadvendthed, som prægede store dele af 90’ernes alternative rockscene - selv om denne bestemt også havde/har mange kvaliteter.

Småt med overraskelser
Har man Carpark Norths debutalbum, bød koncerten ikke på de store overraskelser. Trioen - live udvidet med Love Julie-guitaristen Anders Birk - gav alle numre fra albummet minus et enkelt i solidt spillede udgaver, der lå tæt på pladeversionerne. Som på albummet går Lau Højen ofte op i et leje, der er lige på kanten af, hvad han kan synge, men dette giver faktisk den halvpompøse musik en charme, der redder den fra at være alt for poleret, og de bratte tonespring i vokalen er samtidig noget af det mest originale ved bandets musik. Sætlisten bød også på "Superhighway" fra bandets tre år gamle demo-cd "Carstereo", som har solgt små 3000 eksemplarer - helt uhørt for en demo - og banede vej for bandets pladekontrakt. Vi fik også en spøjs coverversion af Eminems "Lose Yourself" - af Lau Højen præsenteret som ”verdens bedste sang” - og dette energiske rapnummer passede faktisk fint til Carpark Norths udtryk og resulterede da også i begejstrede publikumsbrøl. Bandet sluttede lidet overraskende af med deres velkomponerede hits "There’s A Place" og "Transparent & Glasslike" og det også småhittende "Spain" til mere jubel og efterlod indtrykket af et kompetent band, der har opdateret firserne til et nutidigt udtryk. Nu venter vi bare på fremtiden.

Homeland
Wild Wonders
Superhighway