Bugpowder: Spot 09, Ridehuset, Århus

Bugpowder, Spot 09, Ridehuset, Århus

Bugpowder: Spot 09, Ridehuset, Århus

Anmeldt af Erik Barkman Petersen | GAFFA

Nu bliver det underligt!

Sådan lød advarslen fra konferencier Christian Dietrichsen op til jazz/rock-gruppen Bugpowders koncert i Ridehuset. Men publikum lod sig heldigvis ikke skræmme.

At Bugpowder er et møde mellem to meget forskellige musikkulturer - rockens og jazzens - krævede det kun et enkelt blik på scenen at forvisse sig om. Placeret i midten var guitarist Jonas Struck (Swan Lee) og Laust Sonne (D-A-D, Dear), der stiligt sortklædte repræsenterede rockfraktionen. De var flankerede af jazzmusikerne Kasper Tranberg og Mads Hyhne, der lignede et par hyggeonkler til sammenligning: Den ene med langt skæg og en sponsoreret T-shirt fra 1993, den anden med kasket og grøn skjorte.

Men resultatet af disse modsætningers møde var faktisk sød musik. Bugpowder er et usandsynligt velspillende band, og de genskabte, udvidede og legede med materialet fra deres albumdebut med en nærmest ekvilibristisk lethed. Især Laust Sonnes på én gang ekspansive og groovy trommespil imponerede, og med sine dramatiske armbevægelser var han tilmed sjov at se på. Hvilket var godt det samme, for ellers var det ikke en særligt visuelt spændende koncert: Struck udstrålede afslappet spilleglæde, men jazzfraktionen virkede en anelse anspændt, lænkede som de var til deres mikrofoner - og lyset var mildt sagt udynamisk.

Heldigvis formåede Bugpowders musik at holde hjernen beskæftiget. Der var alt fra Sonic Youth-agtig støjrock til campet instrumentalrock - og alt fra flippet free jazz til meditativt tilbagelænet ditto. Dagens koncert fokuserede overraskende meget på de mere afdæmpede sider af Bugpowders hæmningsløst sære musik, men selv i de mere yderligtgående øjeblikke var publikum ikke sådan til at ryste af.

De mistede til tider overblikket: Hvad var nye numre og hvad var bare nye passager i de samme numre? Men de klappede heldigvis alligevel. Og selv om timingen ikke altid var i top, fejlede entusiasmen ikke noget. Herligt at se, at der kan samles et publikum til en rigtig musikerkoncert som den her - også selv om den er underlig.