Kira And The Kindred Spirits: Spot 09, Officer, Århus

Kira And The Kindred Spirits, Spot 09, Officer, Århus

Anmeldt af Søren-Peter Fiirgaard | GAFFA

Kira vandt på den tekniske udførelse

Hvad Kira & The Kindred Spirits måske mangler i originalitet, opvejes af et velspillende band og en stærk sangerinde med en vis portion star quality.

Billede: Martin Dam Kristensen

Man kunne med rette have visse forventninger til lørdagens koncert med Kira & The Kindred Spirits. Et absolut glimrende debutalbum har været på gaden en rum tid, og rygterne om, at gruppen er et særdeles godt sammenspillet liveorkester gav visse forhåbninger om en god oplevelse i Officerteltet.
Og det godt fyldte telt oplevede da også en koncert, der levede op til forventningerne. For hvad Kira & The Kindred Spirits sætter til på originaliteten, det henter de hjem på arrangementerne, nerven og Kira Skovs stemme og optræden.

Det er her, at Kira & The Kindred Spirits er rigtig stærke. Kira Skov kan med sin stemmes intensitet holde publikum fanget, og det i særdeleshed, når hun er bakket op af et band, der ikke er bange for at smide alle de musikalske kort på bordet og give den fuld gas, uden at det på den måde kommer til at fremstå hverken rodet eller uorganiseret. Og i balladerne er det også korrekt afmålte doser af guitar, bas, trommer og Hammond-orgel, der når ud til publikum.

Både samlet og hver for sig udstråler The Kindred Spirits selvtillid, og så hjælper det jo altid at have en sangerinde som Kira Skov i forreste geled. Hun har stemmen, der både kan lyde vred, skuffet, indigneret og lykkelig, og med sådan en spændvidde går det jo ikke ligefrem hen og bliver kedeligt. At hun samtidig er i stand til at skabe en mere end bare almindelig glimrende publikumskontakt, trækker jo heller ikke fra i det samlede regnskab.

Til gengæld er Kira & The Kindred Spirits problem, at de befinder sig i en boldgade, hvor der i forvejen er en vis trængsel. Måske ikke ligefrem på den hjemlige scene, men skuer man ud over kongerigets grænser, så skal der virkelig være punch i melodierne, hvis man vil skille sig ud. Her mangler gruppen stadig det sidste nøk, men Kira & The Kindred Spirits fik vist, at det er muligt at få et talstærkt publikum til at abstrahere fra dette, når nerven, viljen og troen på egne evner er til stede.

Skal man benytte terminologien fra skøjteløbernes verden, så må der gives topkarakter for den tekniske udførelse, men ikke meget over middel for den kunstneriske idé i programmet.