Jab Mica Och El: Spot 09, Filuren, fredag

Jab Mica Och El, Spot 09, Filuren, fredag

Børnemusik, blokfløjter og bærbare

Duoen Jab Mica Och El gav elektronikken et menneskeligt, barnligt ansigt og blandede det op med jazz og bliplyde - overvejende med held.

Bag det besynderlige navn Jab Mica Och El står en elektronisk Århus-duo, ifølge insidere med de borgerlige navne Jan og Michael, som med en halv times forsinkelse indtog den elektroniske scene Filuren sent fredag aften. Musikken blev lidet overraskende primært afviklet fra to laptops, naturligvis af mærket Apple, men hvad der kom ud af de bærbare var til gengæld ganske fantasifuldt. Fra knitrende minimalistisk electronica - i starten troede jeg, der var tale om en lydprøve, men duoen var faktisk gået i gang - over repetitive og naivistiske temaer, der til tider havde et børnemusik-agtigt præg, andre gange nærmede sig poppet jazz - til hårde, dansable beats.

Blæsere og biplyde
Navnlig de bevidst barnlige temaer, der bl.a. var baseret på samplinger af blæsere og akustisk guitar, fyldte en del i koncerten, og de blev understreget ved to gæstemusikere på hhv. valdhorn og klarinet samt af de to maskinmestres lejlighedsvise udbrud på blokfløjter i forskellige størrelser (og dermed tonehøjder). Et åndsbeslægtet og mere etableret dansk navn som Goodiepal har i øvrigt også kastet sig over blokfløjten - aner man en vis trend inden for electronica? (Og bliver Michala Petri det nye navn på det elektroniske scene?) De gæstende blæsere gik dog også lejlighedsvis over til mere improvisatoriske, jazzede forløb, ligesom elektronikken også bød på en finregn af blip-bop-lyde, der ledte tankerne tilbage på computerspil fra firserne, og det var vist også meningen. I passager blev musikken pga. de mange indfald lidt for rodet og usammenhængende, men det meste af tiden holdt Jab Mica Och El tungen lige i munden - samtidig med, at den naturligvis befandt sig helt ude i den ene side af kinden.